Uppdraget: Att bidra till hållbar elektrifiering

Nexans Aurora: Byggd för framtiden, redo för världshaven, nyss namngiven i Norge

Ett skräddarsytt fartyg, översållat med den absolut senaste och mest avancerande kabelteknologin. Med kapacitet att bära 10 000 ton kabel och förberett för hårt arbete i alla världens hav. Med sina ståtliga nära på 150 meter är hon nu redo att ”Electrify the future”. Möt nya Nexans Aurora - ett helt unikt skepp.

Nyligen hölls namnceremonin för kabelläggningsfartyget Nexans Aurora. Hon kommer nu bidra till den hållbara elektrifieringen när hon förlägger undervattenskablar till vindkraftsparker och interconnectors, både djupt ute till havs och nära land. Fartyget är byggt av Ulstein Verft, Norge, designat av Skipsteknisk och med hjälp av Maast Tech utrustat med världens mest avancerade kabelteknologi. Det 149,9 m långa och 31 m breda fartyget har en kabelkapacitet på över 10 000 ton.

Några av Nexans Auroras första uppdrag blir att bistå med kabelläggning i projekt som Seagreen OFW Skottland, Kreta-Attika-anslutningen i Grekland samt Empire Offshore-projektet i USA.

Nexans Aurora är ett av tre fartyg nominerade till Ship of the Year 2021 av norska Skipsrevyen.