Nexans bidrar till Frankrikes energiomställning

Nexans ska leverera kraftledningskablar på 225 kV till Saint Brieuc, ett av de största havsvindparksprojekten i Frankrike.

Inom ramen för kontraktet, värt 115 miljoner euro, kommer Nexans att leverera kablar med innovativ hybridarmering. Nexans ska också svara för inspektions-, underhålls- och reparationstjänster (Inspection, Maintenance and Repair, IMR) i projektet

RTE France har tilldelat Nexans ett kontrakt värt 115 miljoner euro. Kontraktet avser leverans och installation av en 67 km lång exportkabel till havs och en 93 km lång exportkabel på land för havsvindparken Saint Brieuc som får en kapacitet på 496 MW. Produktionen i vindparken, som ligger i Engelska kanalen cirka 16 km utanför kusten i Saint Brieuc-bukten, beräknas förse mer än 835 000 hushåll med el.

Ett av Frankrikes största havsvindparksprojekt

Projektet drivs av Ailes Marines Consortium och är ett av Frankrikes största havsvindparksprojekt i kommersiell skala. Att projektet blir framgångsrikt är viktigt för att Frankrike ska kunna nå sina klimatmål.

Konsortiet har tilldelats en överföringskapacitet på 500 MW av franska staten. Det franska kraftbolaget RTE ska konstruera, bygga och underhålla två 225 kV-ledningar (till havs och på land) för att koppla ihop havsvindparken med stamnätet.

Nexans eget kabelläggningsfartyg ska installera kablarna

När det gäller de havsförlagda kablarna ska Nexans leverera två längder om 33,5 km av en 225 kV-kabel med tre ledare och innovativ hybridarmering. Kabeln innehåller även fiberoptiska element för fjärrövervakning av ledningen och överföring av information mellan havsvindparken och landstationen. Nexans eget kabelläggningsfartyg, CS Skagerrak, ska installera kablarna som skyddas genom nergrävning i havsbotten med hjälp av det specialutvecklade Capjet-systemet. Kontraktet omfattar även IMR-tjänster för den havsbaserade delen av kraftlänken.

Markkablarna innefattar 93 km av 225 kV-kabel med 1-ledare, liknande de som Nexans levererade till RTE i ramavtalet för markkablar.

- Detta projekt blir den första havsledningen som Nexans utvecklar för RTE. RTE förväntar sig att detta projekt blir framgångsrikt och början på ett givande samarbete, säger Jean Michel Prost, chef för marina verksamheter på RTE.

Laurent Guillaumin, Business Development Director för Offshore Wind Europe på Nexans, kommenterar:

- Vi gläder oss åt att få samarbeta med RTE och bidra till att ett av Frankrikes största havsvindprojekt kan anslutas till stamnätet. Det är vår långa erfarenhet inom denna sektor kombinerat med vår förmåga att erbjuda innovativa kabellösningar som gav oss detta kontrakt.

Nexans anläggning i Halden, Norge, ska tillverka havskablarna medan markkablarna kommer att tillverkas vid Nexans anläggning i Charleroi, Belgien. De fiberoptiska elementen levereras av Nexans specialenhet i Rognan, Norge. Dragningen av havskablarna beräknas börja under våren 2020.

Kontakt:

Angéline AfanoukoePress relations