Utrikesminister Anna Hallberg inviger Nexans nya självkörande truckar. VD Lars Josefsson assisterar.

Utrikeshandelsministern besöker Nexans som investerar 300 miljoner kr 2020-2024 i hållbar elektrifiering.

I veckan var utrikeshandelsminister Anna Hallberg på besök hos Nexans i Grimsås. Samtalen rörde sig sömlöst mellan digitalisering, elektrifiering, export och den gröna omställningen.

- När statsministern sa i sin regeringsförklaring att vi ska skapa gröna, nya jobb och samtidigt hjälpa till att rädda klimatet globalt, då är det företag som Nexans som man har i bakhuvudet, säger Anna Hallberg.

Kabelföretaget Nexans storsatsar för att bidra till elektrifieringen och omställningen till förnyelsebara energikällor. Bland annat ställer man om hela produktionen till Industri 4.0 där den globala kabelkoncernen nu genomför ett av sina två pilotprojekt inom digitalisering. Produktionsanläggningen byggs ut med totalt 6000 m2 (varav hälften redan är färdigbyggt) där nya och uppdaterade produktionslinjer installeras inom 5 år. Prognosen är att 95% av allt som säljs härifrån ska produceras lokalt. Tillsammans med facken har man även beslutat att investera 60 miljoner SEK för ökad säkerhet.

- Om man fortsätter som man alltid har gjort och inte förändrar sig, då är man en del av problemet. Men den som förändrar sig blir en del av lösningen, säger Lars Josefsson, vd för Nexans i Sverige.

Som ett tydligt bevis på att det är nya lösningar som gäller framöver, fick utrikeshandelsministern äran att inviga Nexans' två helt nya självkörande truckar – där en av truckarna från och med nu även bär hennes namn.

- Företagen är hjärtat i omställningen. Det är där jobben skapas, det är där innovationerna sker, säger Anna Hallberg.

Lars Josefsson håller med ministern och intygar att man behöver fler medarbetare - både på kort och lång sikt med tanke på att man har ett helt nytt arbetssätt med digitalisering och grön teknologi som väntar runt hörnet.

Även kommunstyrelsens ordförande i Tranemo, Anders Brolin och representanter från Business Sweden följde med ministern under besöket.