Nexer bekämpar ojämlikhet inom tech-sektorn genom nytt kvinnligt ingenjörsprogram

Kvinnliga utvecklare är i minoritet i techindustrin. Ofta på grund av den mansdominerade kulturen på arbetsplatserna. Nexer har skapat Q Collective – ett program som riktar sig till kvinnliga och icke-binära mjukvaruutvecklare – med syfte att bekämpa ojämlikheten.

Enligt Unionen lämnar fyra av tio kvinnor techindustrin – mycket på grund av den mansdominerade kulturen på arbetsplatserna. För att lösa detta har Nexer R&D skapat Q Collective – Nexer Female Engineering. Ett program som syftar till att bidra till en starkare kvinnlig och icke-binär community bland mjukvaruutvecklare. Men också att ge kvinnliga och icke-binära ingenjörer möjligheten att uppleva äkta tillhörighet och få nära relationer med kvinnliga och icke-binära kollegor.

”Vi vill bidra och göra verklig skillnad genom att åstadkomma en bestående förändring av tech branschen och kulturen – alla ska känna att här vill jag stanna. Det handlar inte om att förändra människor så att de passar in. Genom att dra fördel av våra olikheter kommer vi i längden skapa bättre och tryggare arbetsplatser för alla ”, säger Linda Henriksson, affärsenhetschef, Nexer R&D.

Q Collective är ett ettårigt program som riktar sig till mjukvaruutvecklare i Göteborg, som identifierar sig som kvinnor eller icke-binära, och vill vara en uppskattad del av Nexer-familjen. Genom Q Collective får man ett nätverk, en tillhörighet och är delaktig i en förändring av techbranschen. Kort sagt, en plats där man kan känna sig trygg, utvecklas och trivas.

”Jag har upplevt hur det kan vara att vara kvinna på en mansdominerad arbetsplats. För att motverka detta arbetar vi orubbligt med att skapa en arbetsplats där alla kan vara sig själva, känna samhörighet och gemenskap, oavsett om du är kvinna, icke-binär eller man. Q Collective är en del av vårt arbete för att uppnå detta”, säger Camilla Dahl, konsultchef, Nexer R&D.

Tio sökande med minst två års erfarenhet av mjukvaruutveckling kommer att handplockas och anställas på Nexer R&D i Göteborg. Varje deltagare kommer att arbeta i kunduppdrag och parallellt delta i programaktiviteter som personlig utveckling, nätverkande och kompetensutveckling. Ämnena kommer vara tex telekom- och automotivespecifika teknologier, kundinsikter, Continuous Integration and Deployment (CI/CD), worklife balance etc.
Q Collective lanseras i mars 2022 och rekryteringen pågår redan nu.

För mer information vänligen kontakta
Linda Henriksson
BU Manager, Nexer R&D
linda.henriksson@nexergroup.com

Head of Communication & Culture, Nexer

Nexer has 1,500 experts in 9 countries. The company is a part of the Danir group, a Swedish privately held company with 8,000 employees in 16 countries. Before 2021, Nexer operated under the name Sigma IT.