I veckan anordnade Kodcentrum och Nexer ett hackaton på Nexers kontor för barn som flytt från Ukraina.

Nexer Group och Kodcentrum skapar möten mellan barn i Ukraina och Sverige

För stödja ukrainska barn i Ukraina och Sverige har Kodcentrum och Nexer Group tillsammans översatt en av Kodbokens programmeringsuppgifter till ukrainska. I veckan bjöd man in 14 barn som flytt från Ukraina och nu bor i Stockholm, till ett hackaton på Nexers kontor för att koda ihop. Tack vare Star for Life Ukraine kunde även tre barn i Kiev, Ukraina, vara med och koda via Teams. Vid hackatonet programmerade barnen i Scratch samtidigt som föräldrarna fikade och nätverkade med varandra. Efter programmeringen bjöds alla på vedeldad pizza utomhus. Både föräldrar och barn efterfrågade en fortsättning och vi ser fram emot fortsatt samarbete framöver.

Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef på Nexer Group säger: ”Detta är ett fantastiskt sätt att bygga broar och stödja ukrainska barn i Sverige och Ukraina. Vi är så glada över att vara samverkande partner med Kodcentrum och Star for Life Ukraine och möjliggöra programmering för barn och bidra till en bättre framtid.”

Kristina Bjerka, Generalsekreterare Kodcentrum, adderar:"För Kodcentrum är det viktigt att alla barn oavsett förutsättningar får möjlighet att prova på nya utmaningar och få en meningsfull fritid.

Om Kodcentrum
Kodcentrum är en ideell förening som sedan 2014, med hjälp av ideella krafter i skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv, gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande.

Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef Nexer Group
Beatrice.silow@nexergroup.com