NEXER LANSERAR DEN FÖRSTA GLOBALA UTGÅVAN AV TOMORROW REPORT

NEXER LANSERAR DEN FÖRSTA GLOBALA UTGÅVAN AV TOMORROW REPORT

Tomorrow Report är en framtidsrapport utförd av Kantar Sifo på uppdrag av Nexer som visar både utmaningar och möjligheter med digitalisering och framtida teknik ur den svenska befolkningens perspektiv. Nu släpper Nexer sin första globala utgåva, vilken jämför hur människor i Indien, Storbritannien, USA och Sverige ser på den digitala tidsåldern.

Tomorrow Report – Global Edition visar tydligt att Indien spelar i en egen liga när det gäller IT-kunskaper och självförtroende, intresse för att göra karriär inom tech, samt tron på att digitaliseringen kommer att leda till en bättre framtid. Siffrorna är dessutom nästan helt jämna mellan könen i Indien, medan männen i USA, Storbritannien och Sverige värderar sin IT-kompetens högre och har ett större intresse av att arbeta inom tech jämfört med kvinnor. I samtliga länder är det dock yngre individer som har störst intresse för att göra karriär inom tech.

NÅGRA AV DE VIKTIGASTE INSIKTERNA FRÅN RAPPORTEN:

• Nästan 9 av 10 i Indien är intresserade av att arbeta inom IT/tech. Motsvarande siffra för USA är 5 av 10, och för Sverige 4 av 10. I Storbritannien är det bara 3 av 10.
  • Storbritanniens ungdomar ligger lägre än Indiens äldsta åldersgrupper när det gäller digitalt självförtroende. Svenskar behåller sitt digitala självförtroende när de blir äldre, medan självförtroendet sjunker betydligt med åldern i USA.
  • Kvinnor skattar generellt sina IT-kunskaper lägre än män. Denna skillnad är tydligast i USA, där 53% av männen och 29% av kvinnorna anser att deras kunskaper är bra eller mycket bra.
  • Svenskar är mest skeptiska till snabba realiseringar av tekniska innovationer. I Indien tror 76% att allt manuellt arbete kommer att ersättas med maskiner inom 20 år, medan hela 56% i Sverige tror att denna förändring aldrig kommer att ske.
  • Nästan hälften av Indiens befolkning (43%) tror att digitalisering och ny teknik kommer att lösa klimatutmaningen inom 5 år. Som jämförelse ät motsvarande siffra 24 procent i USA, endast 8 procent i Storbritannien och anmärkningsvärt blygsamma 4 procent i Sverige.

"Vi är djupt engagerade i att förstå allmänhetens perspektiv på teknik och digitalisering, vilket är anledningen till att vi har släppt Tomorrow Report på vår hemmamarknad, Sverige, under flera år. Med denna globala utgåva har vi utökat vårt perspektiv till att även omfatta inställningarna i Indien, Storbritannien och USA. Vårt mål är att visa på både skillnader och likheter för att uppmuntra till diskussioner, identifiera framtida utmaningar och möjligheter samt inspirera till kreativa lösningar", säger Lars Kry, vd, Nexer.

Utöver statistik innehåller Tomorrow Report – Global Edition kompletterande artiklar som fördjupar och erbjuder alternativa perspektiv. Annica Sunnman, Managing Director på Nexer India, tittar på de faktorer som ligger bakom Indiens unika position inom techbranschen, medan Subhasis Mishra, Head of Talent Acquisition, Asia Pacific, Amazon Entertainment, listar Indiens unika utmaningar och möjligheter på resan mot att bli en global talanghubb.

Rob Tiffany, Chief Product Officer, Red Bison Networks, ger flera exempel på hur digital teknik kan hjälpa samhället att skapa en ljusare och mer hållbar framtid, och Dale Williamson, EMEA CTO, Databricks, förklarar varför AI inte kan ersätta de inneboende egenskaper som gör oss unikt mänskliga.

Cecilia Oskarsson, Trade and Invest Commissioner India, Business Sweden, ger sin syn på framtidens sjukvård, och Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef på Nexer, förklarar varför alla behövs i techbranschen.

Ladda ner Tomorrow Report – Global Edition

TOMORROW REPORT:

Tomorrow Report är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo AB och för Sverige omfattas svar från 2517 respondenter mellan 18-79 år. Datainsamlingen skedde mellan 26 augusti 2022 och 5 september 2022. Den internationella undersökningen genomfördes i UK, USA och Indien. Den innefattar ca 1000 intervjuer per land i åldrarna 18-79 år. Undersökningen genomfördes mellan 20 september 2022 och 27 september 2022. Datan är vägd på kön, ålder och region för att ge ett riksrepresentativt resultat.

OM NEXER GROUP:

Nexer Group är ett internationellt techbolag med rötter i svensk entreprenörsanda och innovationskraft. Nexer har 2800 experter i 15 länder och är en del av Danir-gruppen, ett svenskt privatägt företag med 12 000 medarbetare i 18 länder. Nexer arbetar idag med några av världens största och mest krävande bolag där man tillför expertis inom digital transformation, IT, tech och R&D.

Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef