Nexer vinner Kammarkollegiets nationella upphandling av IT-konsulttjänster

Nexer vinner storslam i Kammarkollegiets upphandling av IT-konsulttjänster

I Kammarkollegiets stora upphandling av IT-konsulttjänster gjorde Nexer (fd Sigma IT) storslam och blev tilldelade avtal inom alla ansökta områden och var dessutom bland de anbud som hade högst poäng.
Totalt omfattar upphandlingen fem områden och inom varje område ingår olika roller för att möta myndigheters behov av IT-konsulter och stöd i arbetet med digitalisering.

De olika områdena där Nexer ansökt och vunnit är:

Verksamhetens IT-behov
Omfattar kompetensområdena Verksamhetsutveckling, Krav, Användbarhet och Tillgänglighet.

Ledning av IT-projekt
Omfattar kompetensområdet Ledning och Styrning.

Arkitektur och utveckling
Omfattar kompetensområdena Systemutveckling, Systemförvaltning, Arkitekter samt området Test.

IT-konsultlösningar
Omfattar samtliga kompetensområden ovan.

Avtalsspärren passerades förra veckan men då tre av fyra ovan angivna områden är under överklagan kommer det i dagarna att tecknas avtal inom området ”Verksamhetens IT-behov”. Avtal för övriga områden får invänta överklagandeprocessen.

Inom ramen för tecknat avtal återfinns följande roller:

Område 1 -Verksamhetens IT-behov

• Användbarhetarkitekt
  • Användbarhetsdesign/UX designer
  • Grafisk formgivare
  • Kravhanterare och Kravanalytiker
  • Metodstöd
  • Modelleringsledare
  • Teknisk skribent/dokumentation/teknisk information
  • Test av användbarhet och användargränssnitt
  • Tillgänglighetsanpassning
  • Verksamhetsanalytiker och Verksamhetsutveckling
  • Webbdesigner

Avtal startar från avtalstecknande med en avtalsperiod på fyra år. Det totala ordervärdet är uppskattat till ca 1,2 mdkr.

– Jag är otroligt glad och stolt över att vi tog hem detta viktiga och prestigefyllda ramavtal. Det är ett tydligt tecken på vår styrka som partner inom digitalisering med leverans inom strategi, teknik och kommunikation. Med detta avtal som grund kan vi leverera på det totala behovet av verksamhets- och IT-konsulter. Nu är vi väldigt förväntansfulla att få komma igång och stödja landets samtliga myndigheter och verk, säger Lars Kry vd Nexer Group.

För att möta upphandlingens alla behov på allra bästa sätt och med högsta kvalitet samarbetar Nexer och konsultförmedlaren A Society i detta avtal. Det ger stora möjligheter och bredd, både vad gäller teknisk höjd och volym vilket är viktigt för att tillgodose det varierande behovet som finns inom offentlig sektor.

– Detta är en team-insats med många inblandande som med grymt samarbete, stort engagemang och hårt arbete gick ”all in” för att få detta att hända. Ett bra exempel på hur vi inom Nexer lever efter vår värdering ”put your heart in it and make it happen” avslutar Hani Abou, upphandlingsansvarig på Nexer.

Hani Abou, BU Manager Public Sector, Nexer
hani.abou@nexergroup.com

Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef, Nexer Group
Beatrice.silow@nexergroup.com

Nexer has 1,500 experts in 9 countries. The company is a part of the Danir group, a Swedish privately held company with 8,000 employees in 16 countries. Before 2021, Nexer operated under the name Sigma IT.