Det vinnande bidraget med roboten Fido som stödjer ett coronasäkert samhälle.

Vinnare utsedd i Kodutmaningen för mellanstadieelever

Som en del i Nexers samhällsansvar och vision om en bättre framtid har man under flera år varit huvudpartner till Kodcentrum, en ideell förening som introducerar barn till programmering och digitalt skapande.

Kodcentrum och Chalmers bjöd in skolor åk 4-6 till årets upplaga av Kodutmaningen, en tävling som pågick från början av oktober till 15 november. Och nu är vinnarna klara och en härlig prisutdelning har hållits!

Årets tema var "Digitala lösningar i pandemins spår - hur kan vi använda robotar och AI för att underlätta och förbättra tillvaron under en pandemi?” De tävlande deltog genom att hitta på en egen idé till en robot eller AI-tjänst som kan hjälpa oss människor under pandemin - och programmerade den i Scratch.

Vinnarna utsågs av en jury där representanter från ABB, Chalmers, Schibsted, Furhat Robotics, Strawbees och Nexer deltog.

Med närmare 140 fantastiska bidrag från skolor i hela Sverige hade juryn ett mycket svårt arbete att utse det vinnande bidraget samt de fyra som landade på placering 2-5.

”Att få ta del av de fantastiska, kreativa och kloka bidragen som barn från hela landets skolor tävlar med i Kodutmaningen är en ynnest. Jag blir så imponerad av allt engagemang och hur proffsiga de är. Här ser många framtida entreprenörer och programmeringsstjärnor dagens ljus”, säger Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef på Nexer Group och jurymedlem i Kodutmaningen.

De vinnande bidragen
Det vinnande bidraget var "Fido!", Futuraskolan åk 5, Stockholm

Juryns motivering till vinnarbidraget:
Det vinnande bidraget i Kodutmaningen har en kreativ berättelse och en tydlig idé som skulle kunna lösa flera samhällsutmaningar i pandemins spår. Bidraget har nytänkande kodning och teknisk höjd, en omtanke för individen samt ett samspel mellan människa och robot. Juryn ser en fin lösning som många skulle kunna få glädje och hjälp av.
Länk till projektet med beskrivning: Notera: Tryck på grön flagga och sedan mellanslagstangenten på datorn för att starta.

2:a - 5:e pris: "Hjälparen", Nydalaskolan åk 5, Malmö

2:a - 5:e pris: "Nostalgiroboten", Jättestenskolan åk 5, Grums

2:a - 5:e pris: "Hälsoroboten Robin-Knut", Pilbäckskolan åk 6, Malmö

2:a - 5:e pris: "Hjälp-Sam", Sunnadalskolan åk 6, Karlskrona
Länk till projektet med beskrivning. Tryck på grön flagga för att starta.

Kodutmaningen genomfördes för andra året och engagemanget från skolorna har varit fantastiskt. Både elever och lärare uppskattar Kodutmaningen som bidrar till ökad kunskap och förståelse för programmering och digitalt skapande.

”Kodcentrum gör ett fantastiskt fint arbete genom att på ett kreativt och engagerande sätt väcka ett intresse och nyfikenhet för programmering och digitalt skapande bland unga. Detta är otroligt viktigt för framtidens kompetensförsörjning inom IT/Tech”, avslutar Beatrice Silow.

För mer information om Kodutmaningen och Kodcentrum https://www.kodboken.se/start/kodutmaningen

För mer information om Nexer Group https://nexergroup.com/

Beatrice Silow, Kommunikations- och kulturchef Nexer Group
Beatrice.silow@nexergroup.com

Nexer has 1,900 experts in 10 countries. The company is a part of the Danir group, a Swedish privately held company with 8,000 employees in 16 countries. Before 2021, Nexer operated under the name Sigma IT.