VD-brev juni 2022 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

VD-brev juni 2022 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

OMVÄRLD

Hur tänker svenska resenärer om sitt resande i maj 2022? (Källa: Visit Sweden)
I intervjuer med svenskarna i maj ser Visit Sweden att 37% har rest på semester i Sverige de senaste sex månaderna och 37% planerar en semesterresa i Sverige. Reklam för Sverigeresor är nu i huvudsak ok.

Andelen som rest utomlands de senaste sex månaderna är 33%. Andelen som planerar en utlandssemester de närmaste sex månaderna är 58%.

Från mars 2022 frågar Visit Sweden svenskar om Rysslands invasion av Ukraina fått personer att ändra dina resplaner för 2022, men det märks ännu inte i svaren. Sverige känns som ett säkert resmål och anses vara det säkraste resmålet följt av de övriga nordiska länderna Norge, Danmark och Finland. Uppfattningen kring säkerheten vände upp i januari i alla länder, stannade av efter Rysslands invasion av Ukraina för att i maj ytterligare vända upp för de flesta länderna. Det är fortsatt oerhört viktigt med bra av- och ombokningsmöjligheter för att man ska våga ta steget och göra en bokning. Därtill att försäkringen gäller för resan.

MARKNAD

Familjeresan i Skaraborg
I sommar kommer vi gå med en bred marknadsföringskampanj för att inspirera familjer att resa till och runt i Skaraborg och besöka destinationer med familjeaktiviteter.

Kampanjen sker i samverkan med 13 företag samt Turistrådet Västsverige.

Huvuddestinationerna lyfts i tre roadtrips där man även lyfter mindre guldkorn att upptäcka på vägen för att besökaren ska stanna längre. Geografiskt så riktar sig kampanjen till en målgrupp inom en cirkel på två timmars resa till Skaraborg. Vår gemensamma målsättning är att nå minst en miljon visningar på Instagram.

Aktiva dagar i Skövde
För Skövdes del så planeras för ännu en kampanj i sommar. På temat aktiva dagar i Skövde kommer vi att inspirera till fartfyllda äventyr för hela familjen. Det genomgående budskapet är ”Säg Ja till nya upplevelser!” och kampanjen kommer synas i en rad både regionala och nationella media.

EVENEMANG

Gediget utbud på Sweden Outdoor Festival
Under helgen 21-22 maj ägde Sweden Outdoor Festival rum för femte gången efter ett uppehåll på två år. Trots regn och konkurrens från andra evenemang kom totalt cirka 5000 besökare till Billingen för att uppleva mässområdet, testa på aktiviteter och äta god mat.

Ett 40-tal utställare fanns med på det nya mässområdet under Arena Billingens väderskyddande tak. Huvudsponsorn Astro Sweden fanns på plats med sina varumärken tillsammans med representanter från andra destinationer, Polisen, Försvarsmakten, Vasaloppet och Skövde Energi. Från mässområdets scen hölls föredrag med fokus på mat och livet utomhus.

På Billingens fritidsområde erbjöds ett 30-tal olika prova-på-aktiviteter såsom fiske, SUP, klättring och vandring. Vi har äntligen hittat rätt plats för mat- och mässområdet centrerat runt Billingecenter med Arena Billingens tak som ett perfekt väderskydd över mässan. Känslan var att både besökare, utställare och aktörer är nöjda.

Lite fakta från helgen:
ca 5000 besökare
Restaurang Berget serverade 1350 matportioner
100 personer testade kajak och 70 testade SUP
94 % av besökarna vill rekommendera festivalen till vänner och bekanta enligt besöksenkäten som genomfördes

Sverigemästarna i SM i utomhusmatlagning utsedda
    Nu är vinnarna i SM i utomhusmatlagning 2022 korade. Vid finalen på Billingen i Skövde utsågs laget Eldividur till svenska mästare i utomhusmatlagning. Det var sjätte gången som tävlingen arrangerades. Sex deltävlingar har under sensommaren 2021 avgjorts på fem olika platser runt om i vårt avlånga land. Falkenberg, Säffle, Kinnekulle, Värnamo och Färnebofjärdens nationalpark har stått värdar för varsin deltävling där ett lag från varje plats kvalat in till finalen.

Det vinnande laget Eldividur bestod av Knutur Kristjansson och Mattias Hemhagen och de vann deltävlingen i Falkenberg. På andra plats kom laget 2kompisar från deltävlingen i Säffle och på tredje plats laget Hällfire som kvalificerade sig i Värnamo.

Skövde City Week, en fantastisk start på sommaren
    Under fyra dagar mellan 3-6 juni fylldes Skövde av fartfyllda aktiviteter och härlig underhållning. Musik, rörelse och spelglädje, det är tre ord som sammanfattar Skövde City Week, en helg då aktörerna i Skövde city gick samman och trollade fram en riktig dunderhelg för alla besökare. Man kunde gå på spelmässa, se artister på scen, sjunga med i allsången, följa med på utomhusteater, prova på SM-idrotter, heja på de tävlande i Skövde City Run och fira nationaldagen tillsammans med pompa och ståt! Det vackra vädret bidrog till att torget och de centrala delarna av Skövde fylldes av glada människor. Alla aktiviteter på torget var gratis.

Fullmatad Matfestival 26-27 augusti
    Efter två år med anpassningar på grund av pandemin är Matfestivalen återigen tillbaka i en fullmatad version och med förbättringar som kommer att öka festkänslan än mer. Festivalområdet flyttar ut från Kyrkparken och fyller Hertig Johans gata från Kulturhustorget upp till Hertig Johans Torg med matglädje. Det nya området med 5-6 olika entréer kommer att hägnas in, vilket innebär att den som köper en öl eller ett glas vin fritt kan röra sig inom hela festivalområdet.

Utanför det inhägnade festivalområdet kommer besökarna att hitta det populära och välbesökta tivolit på Sandtorget. Barnområdet tar plats i Kyrkparken och Skafferiet med ett utbud från lokala livsmedelsproducenter finns som tidigare år på Hertig Johans Torg. Med Skafferiet vill vi lyfta vikten av de lokala råvarorna och visa på det breda utbudet som finns här i Skaraborg,

Lika självklar som maten är musiken och underhållningen under Skövdes matigaste festival. Från Stora scenen längst ner på Hertig Johans gata och från den mindre scenen på Hertig Johans Torg bjuder artister och underhållare på energikickar av olika slag under hela helgen. Barnfavoriterna Jecko & Jessie lockar både små och stora till skratt och bus, Browsing Collection tar fram rockarna i oss och till Eva Eastwoods svängiga rockabillylåtar är det svårt att stå stilla. Svenne Rubins, Janes Bomb, Louisina Avenue, barnteater, lokala aktörer och flera andra bidrar också till att skapa en oförglömlig Matfestivalhelg.

DESTINATIONSUTVECKLING

Nya vindskyddet ”Fäboden” invigt utmed Billingeleden
    I början av juni invigdes uterummet "Fäboden" på Billingen. Uterummet är resultatet av ett samarbete mellan Skövde Gustaf Dalén Rotaryklubb och Next Skövde.

Syftet med tillskapandet av uterummet är att underlätta för semestrande på hemmaplan. Intresset växer för att resa hållbart, uppleva naturen, vandra och logga ut från den digitala världen. Eftersom intresset för natur och vandring har ökat markant sista tiden, även innan pandemin, så fick vi önskemål om att utveckla möjligheterna till övernattning utmed Billingeleden. Uterummet består av ett vindskydd, eldstad, utedass, bänkar och bord.

Projektet resulterade även till en ny vandringsled som passerar vindskyddet. Det blir en rundslinga på cirka 3 km som ansluter till Billingeleden. Leden kommer heta Karlsforsrundan och ska markeras upp i augusti, men redan nu går det bra att gå den. Karta finns hos butiken på Karlsfors Gård.

Släktforskardagarna kommer till Skövde 20-21 augusti
    Den 20-21 augusti arrangeras de årliga Släktforskardagarna av Skövde släktforskarförening. Minst 5000 besökare väntas och Arena Skövde fylls av utställare, föreläsare och släktforskare från hela landet.

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige. 2022 är det Skövdes tur att välkomna det stora arrangemanget. Ett 30-tal föreläsare och ett 70-tal utställare lockar, och årets tema är Skaraborg – från viking till soldat. Bland föreläsarna finns exempelvis välkända Peter Sjölund, som tar upp hur DNA kan lösa omöjliga släktgåtor.

De två dagarna är fyllda med intressanta föredrag, allt ifrån knektar, soldatforskning i Krigsarkivet, Bernadotteättlingar och kristna vikingar i Varnhem till hur långt man kan gå när man söker efter fader okänd och om detektivarbetet med att hitta försvunna emigranter.

Framtidens spelutvecklare visade sina spel under Skövde City Week
    Fredag och lördag 3-4 juni 2022 presenterade studenter från de olika programmen inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde, samt ett antal start-up företag från Science Park Skövde, sina – och framtidens – spel. Spelmässan hölls i Commerce köpcentrum i Skövde. 23 spel visades upp, och det fanns möjlighet att både testa spelen och prata med kreatörerna bakom. Spelmässan var starten för Högskolan i Skövdes firande av dataspelsutbildningarnas 20 års-jubileum.

Vi är glada över att kunna presentera en spelmässa som en del av Skövde City Week. Spelutveckling är en viktig del av Skövdes identitet och det är roligt att få visa upp hur många spel som skapas i Skövde varje år.

På Högskolan i Skövde finns Sveriges i särklass bredaste och mest spetsiga utbud av dataspelsutbildningar. Över 500 studenter studerar spelutveckling här, både på grundnivå och på avancerad nivå.