Tulpanfestivalen ställs inte in men om och blir en digital vandring.

VD-brev maj 2020 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

OMVÄRLD

Coronaepidemins påverkan på den svenska besöksnäringen
Den pågående Coronaepedemin slår stenhårt mot den svenska besöksnäringen. I mars uppnådde antalet inrapporterade varsel till Arbetsförmedlingen historiskt höga nivåer, och hotell- och restaurangbranschen är en av de värst drabbade näringsgrenarna. Enligt de senaste siffrorna från Visita varslades 16 000 arbetstagare om arbetsbrist under perioden 1 mars till 13 april. Därutöver har 13 500 extra anställda inte längre någon sysselsättning, vilket innebär att 29 500 personer hittills drabbas.

Både hotell och restauranger töms på besökare, och med hotellbeläggningar på 5,3 (64) procent i Stockholm, 5,9 (70) procent i Göteborg och 7,6 (67) procent i Malmö, enligt siffror från Benchmarking Alliance, gör det omöjligt att behålla personal. Besöksnäringen sysselsätter 200 000 personer. (Källa: Besöksliv)

Svensk turism riskerar att förlora 36 miljarder i Coronakrisen
Stockholms Handelskammare har analyserat bortfallet av turismexport från 15 mars i år fram till och med midsommardagen, 20 juni. Sammantaget rör det sig om 36 miljarder kronor i konsumtion från utländska besökare som presumtivt kan utebli om dagens situation håller i sig under hela tidsperioden. (Källa: Besöksliv)

HEMMAPLAN

Bolagets hantering av Corona
Vi är precis som alla andra påverkade av den pågående pandemin. Nedan listas några av de åtgärder som vi vidtagit för att hantera situationen.

Mötesförbud
Trygghet och säkerhet är vår högsta prioritet för våra besökare, medarbetare och samarbetspartners. Vi har därför infört ett generellt förbud mot fysiska externa möten.

Infartstavlor
På våra infartstavlor lyfter vi enbart de få evenemang som är planerade i närtid, ej de som är planerade längre fram. Vi lägger också in bilder med vackra platser/uteaktiviteter.

Webb / Sociala kanaler
Under parollen ”Skövde levererar” lyfter vi lokala företag som ställer om sin verksamhet och anpassar sig efter smittoläget. Vår strategi är i övrigt att i nuläget inte lyfta aktiviteter som skapar folksamlingar. Vi fokuserar istället på t ex naturupplevelser och uteaktiviteter.

Turistcenter
Vi har tillfälligt anpassat våra öppettider då vi har väsentligt minskad mängd besök. Vardagar har vi öppet kl. 10-16, lör-sön har vi stängt. Detta gäller tills vidare.

Traillöpning på Billingen blir mer tillgängligt via samarbete mellan Trailrunning Sweden och Billingen Skövde
Intresset för traillöpning, alltså löpning på vandringsleder, växer i Sverige. På Billingen finns fantastiska möjligheter att kombinera sin löprunda med mäktiga naturupplevelser. Därför har Billingen Skövde i samarbetet med Trailrunning Sweden tagit fram beskrivningar av totalt sju trails. De presenteras nu på en samlad webbplats med filmer, kartor och beskrivningar och är nedladdningsbara till gps-klocka eller smartphone. Vi vill kunna erbjuda olika typer av aktiviteter på Billingen och traillöpning är en aktivitet som passar perfekt i området. Med den omväxlande natur vi har så finns det möjlighet till både olika nivå på träningen och växlande naturupplevelser.
Trailrunning Sweden och Billingen Skövde

EVENEMANG & MÖTEN

Evenemang inställda och framflyttade
Den pågående pandemin har resulterat i att alla planerade evenemang för närvarande är framflyttade eller inställda till följd av regeringens beslut att förbjuda allmänna sammankomster över 50 personer. Som det ser ut i dagsläget så har de flesta arrangörer försökt att hitta nya tider för genomförande efter sommaren. Detta kan medföra att vi kan få några väldigt evenemangstunga månader mellan augusti och oktober, då allt som är planerat sedan tidigare nu även kan få trängas med de nu framflyttade evenemangen.

Inget beslut än om Matfestivalen – avvaktar med beslut till juni
Förberedelsearbetet inför årets upplaga av Matfestivalen pågår. Det är dock osäkert om det kommer bli möjligt att genomföra den 31:a upplagan av festivalen med tanke på Corona. För det första måste regeringen lyfta förbudet mot allmänna sammankomster. Även om detta görs finns flera frågetecken kvar för arrangemanget. Detta är ju en festival där maten står i centrum. Krögarnas medverkan är ju därför avgörande. Vi vet hur oerhört tufft det är för dem idag, så frågan är om de vill eller kan delta. Med tanke på krögarnas nuvarande situation har vi avvaktat den frågeställningen just nu.

Next Skövde söker idéer på evenemang och aktiviteter
Next Skövde har fått i uppdrag från kommunledningen i Skövde kommun att ha beredskap för att sätta igång evenemang och aktiviteter när Skövde kan öppna upp och blomma för fullt igen. Nu efterfrågas från allmänheten idéer om evenemang och aktiviteter som kan skapa liv och rörelse i Skövde och samtidigt skapa möjligheter för de lokala företagen. Vi har via FB och radio uppmanat alla att tänka till och lämna sin bästa idé på Next Skövdes Facebook-sida. Next Skövde kommer sedan att löpande att välja ut aktiviteter och ta dem mot ett genomförande. Vi vet inte när vi kan sjösätta nya evenemang och aktiviteter, men vårt uppdrag blir att förbereda för ett snabbt genomförande när det är dags. Parallellt med detta har vi bildat en bred samverkansgrupp med representanter och företrädare för det lokala näringslivet och Skövde kommun. Denna grupp kommer att utvärdera och prioritera de förslag som kommer in samt fylla på med egna idéer till aktiviteter.

MARKNAD

Två nya vandringar i Skövde Streetmuseum
Next Skövde har tillsammans med Skövde City och Skövde kommun lanserat en ny vandring i appen Skövde Streetmuseum. Namnet på vandringen är Skövde City 2020 och den guidar besökaren till totalt nio platser i centrala Skövde. I appen finns information om hur platsen har förändrats de senaste åren och även vilka visioner som finns för framtiden. Det finns även bilder från förr, nu och framtid. Det är spännande att se hur vår stad har utvecklats och vilka planer som finns framåt. Det vill vi synliggöra på ett enkelt sätt.

När allting inte är som det brukar får man tänka nytt. I höstas planterades tio tusentals lökar som nu börjar blomma och fylla Skövde med en underbar blomsterprakt. De har inte förstått att vi har en global kris och tur är väl det. Tulpanfestivalen har fått anpassas och göras om lite efter rådande situation. Därför har vi tillsammans med Skövde kommun tagit fram en ny vandring. Med hjälp av appen Skövde Streetmuseum kommer man nu istället att digitalt kunna ta sig en promenad och njuta av tulpanprakten utmed en markerad promenadslinga. Man kommer också att få information om sorter och blandningar. Det innebär att de privata guideturerna som planerats ställs in och ersätts av denna digitala promenad istället.

Det är Next Skövde som ansvarar för appen Skövde Streetmuseum. Den har funnits sedan 2016 och består sedan tidigare av fem fasta vandringar som passar bra för rundturer i centrala Skövde. I höstas gjordes också en satsning på en tillfällig vandring ”Stad i ljus”, som faktiskt är den mest besökta vandringen hittills. Det är många som använder våra egenguidade stadsvandringar och det senaste året har vi haft 2500 visade vandringar. Det är bra att vi kan lägga till ytterligare en vandring, för detta är något som är användbart för många i dessa tider.

Magasin Skövde
I början av maj är det dags för ett nytt nummer av Magasin Skövde. Vi har detta år valt ett lite annat arbetssätt där vi har fem partners som samarbetar med oss kring utgivningen. Det är Commerce, Skövdebostäder, Skövde Energi, Rapp Fastigheter och Arena Skövde/Billingen Skövde. Annars är magasinet sig likt och är fyllt av inspiration till upplevelser från vårt område.
Läs Magasin Skövde digitalt här!

DESTINATIONSUTVECKLING

Visit Skaraborg
Inom ramen för Visit Skaraborg jobbar vi nu på högtryck med produktutveckling. Tio golfbanor ingår nu i samarbetet kring Golfa i Skaraborg och inom ramen för Tågluffa i Skaraborg är förslag på tågturer för olika målgrupper på väg fram. Det jobbas med en chatbot så att vi ska kunna möta våra besökares frågor dygnet runt och via verktyget Cruncho ska vi erbjuda anpassade reseförslag för våra besökare utifrån vilket intresse de har eller tidpunkten för deras besök i Skaraborg.

Webb Skaraborg
Sedan i början av året har Skaraborg en gemensam besökswebb, skaraborg.nu. Den är hjärtat i allt som sker inom Visit Skaraborg. Där samlar vi vårt gemensamma erbjudande till våra kunder. Webbplatsen finns på både svenska och engelska och fylls kontinuerligt på med innehåll. Se mer på www.skaraborg.nu

Golf
Inom Visit Skaraborg har vi satsat på golf som ett av de teman vi jobbar kring för att marknadsföra Skaraborg. Vi vill sprida information om att det finns många golfbanor inom en kort radie i Skaraborg och att man kan kombinera golf med andra upplevelser som skapar en skön helhetsupplevelse värd att minnas. Vi har tagit fram en film och en webbsida som ska marknadsföras för att få golfare till Skaraborg så fort det är fritt fram att resa igen. Innan det är möjligt använder vi materialet för att marknadsföra det lokalt inom Skaraborg. Totalt 10 golfbanor ingår i samarbetet.

Skövde blir en av 57 orter i Sverige som erbjuder aktiviteten Hittaut i år.
Hittaut är som en skattjakt där man letar checkpoints via en orienteringskarta i pappersform eller via en mobilapp. Efter ett par års bortavaro kommer den nu åter att finnas tillgänglig för Skövdeborna. Den 1 maj startar årets hittaut i Skövde och den pågår sedan till 30 september. Kartor går att ladda ner digitalt via hittaut-appen samt finns att hämta på Skövde Turistcenter, brevlåda utanför Hagenstugan, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Skövde Stadshus, Team Sportia, Arena Skövde och i Träningskonsultens butik.

Hittaut kan liknas vid orientering och är en utomhusaktivitet som passar för alla åldrar. Med hjälp av kartan tar sig deltagaren fram till en checkpoint – en stolpe med en rosa hittaut-dekal och motsvarande siffra som på kartan. På varje stolpe finns också en bokstavskod som används för att registrera sin checkpoint i appen eller på webben. Alla som registrerar checkpoints är med i utlottningen av fina priser och ju fler registreringar, desto fler vinstchanser.

Hittaut är en perfekt aktivitet i rådande tider och med släppen av nya checkpoints räcker den hela sommaren. Den ger alla möjligheter att ta sig ut och uppleva både välkända och nya platser. Under 10 år har hittaut lockat tusentals deltagare över hela Sverige och det är helt gratis. Under 2020 kommer aktiviteten att finnas tillgänglig på hela 57 orter runt om i Sverige. I Skövde arrangeras den av IF Hagen i samarbete med Skövde kommun och Next Skövde samt ett antal lokala sponsorer. Huvudpartners är Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, PEAB Skaraborg, Skövdebostäder och Cementa.

Mats Olsson