VD-brev maj 2022 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

VD-brev maj 2022 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

OMVÄRLD

Ekonomiska läget i besöksnäringen, (källa Tillväxtverket)
Pandemin slog särskilt hårt mot besöksnäringen och omsättningen har sedan krisens början legat under normala nivåer. Besöksnäringen uppvisade under större delen av 2021 en stark återhämtning från pandemiåret 2020. Sedan det andra kvartalet 2021 var besöksnäringens omsättning mellan 38 och 67 procent högre än vad den var under motsvarande kvartal 2020. Sedan det tredje kvartalet 2021 har besöksnäringens omsättning även börjat knappa in mot normalnivåer, vilket definieras här som omsättningsnivåerna för motsvarande kvartal 2019.

Överlag var 2021 ett klart bättre år för besöksnäringen än 2020 och omsättningen rörde sig allt närmare normalnivåer, inte minst under högsäsongen (2021 K3). För det sista kvartalet 2021 var besöksnäringens omsättning 14 procent lägre än för motsvarande kvartal 2019. I absoluta tal landade besöksnäringens omsättning på 82 miljarder kronor för det fjärde kvartalet 2021, vilket är 14 miljarder kronor mindre än för motsvarande kvartal 2019. En stor del av omsättningen kom från Restaurang/caféverksamhetsom stod för drygt 29,7 miljarder kronor av omsättningen, vilket är cirka 1,7 miljarder kronor mer jämfört motsvarande kvartal 2019. Samtidigt uppvisade Resebyråtjänsternaen omsättning på nästan 11 miljarder kronor, vilket är 8,7 miljarder kronor mindre jämfört med motsvarande kvartal 2019.

INVÄRLD

Ny destinationsutvecklare för Citysamverkan
Nu är det klart att det blir Emma Edqvist som tar över efter Joakim Gustafsson på tjänsten som destinationsutvecklare för stadskärnan i samverkansplattformen Citysamverkan där fastighetsägare, Skövde Cityförening, Skövde kommun samt Next Skövde ingår.

Uppstarten av arbetet kommer att ske gradvis då Emma idag arbetar med marknadsfrågor på Next Skövde. Hon kommer att fullt ut kliva in i den nya rollen först efter att SM-veckan har genomförts i februari 2023. Under tiden fram till dess kommer framdrift i arbetet att säkerställas genom att ansvar fördelas mellan styrgruppens medlemmar.

Lidköping och Skövde tar fram en gemensam ansökan för SM-veckan sommar 2026.
Lidköping och Skövde kommer gemensamt ansöka om värdskapet för SM-veckan sommar 2026, alternativt 2027 eller 2028. Ansökan kommer att skickas in innan sommaren och ambitionen är att tillsammans skapa förutsättningar för en idrottsfest i Skaraborg. Skövde och Lidköping kan tillsammans med andra grannkommuners utbud av föreningar och arenor komplettera varandra och skapa goda förutsättningar för mottagande av SM-veckans alla möjliga idrotter. Förutom stora turismekonomiska effekter och marknadsföring av Lidköping, Skövde och regionen som helhet så skapar evenemanget en långsiktig samverkan och utveckling av förenings- och näringslivet. Det kan dessutom stärka vår förmåga att gemensamt arrangera stora evenemang framöver.

MARKNAD

Billingen Skövde
Arbetet med att marknadsföra Billingen Skövde fortsätter. Det ger resultat! Under 2021 har antalet följare på Instagram ökat med 26%, på Facebook med 12% och på billingenskovde.se med hela 106%. Kampanjerna riktar sig till målgrupperna träningsturisten, barnfamiljen och den aktiva naturturisten. Skidspar.se och vasaloppet.se är huvudkanaler och annonsering där har gett nästan 3 miljoner visningar. Billingen Skövde har också varit synligt i nationella magasin som Kupé, Utemagasinet, Turist och 365 Naturkompaniet. Influencers har upplevt och berättat om både cykel och vandring på Billingen och vi har också hörts i podden Lagom Kondition.

Golfa i Skaraborg
Under mars-maj genomförs en kampanj på temat Golfa i Skaraborg tillsammans med 12 av våra golfbanor, Skaraborgs kommuner och Turistrådet Västsverige. Vi fortsätter att lyfta Skaraborg som golfområde riktat mot Stockholm och Mälardalen och har även riktat in oss på att locka golfare som bor ca två timmar från Skaraborg. Budskapen handlar om att kombinera golf med kulturupplevelser, matupplevelser eller att golfa på en all inclusive-anläggning med golf, boende och mat i ett.

EVENEMANG

Sweden Outdoor Festival tar plats på Billingen för femte gången
Äntligen återkommer Sweden Outdoor Festival efter två års uppehåll. I år arrangeras festivalen, som är fylld med massor av uteinspiration, under våren i stället för på hösten. Under två fulladdade dagar den 21-22 maj 2022 visar outdoor- och aktivitetsföretag sina tjänster och produkter för alla som är intresserade av livet utomhus, allt bekvämt väderskyddat på en 6000 kvadratmeter stor yta under Arena Billingens nya tak.

Festivalen firar fem år och känslan är att detta kommer bli den bästa någonsin. Äntligen har vi hittat den perfekta platsen runt Billingecenter för mat- och mässområde. I nuläget har vi 25-talet utställare som kommer sälja allt från friluftskläder, ryggsäckar, kängor, utekök till SUP-brädor och flytvästar. Vårt mål är 10 000 besökare under helgen.

I den unika och inspirerande miljön med Billingecenter som nav blir det både föreläsningar, prova på-aktiviteter, matområde och tävlingar. I år kommer outdoorföretaget Astro Sweden som är sponsor för mässområdet att medverka med sina produkter och sin kunskap inom friluftsliv, jakt och fiske.

Astro Sweden är huvudpartner för festivalen och kommer ha många av sina största leverantörer på plats och det kommer finnas något för alla som älskar outdoor. Vi har ytterligare två samarbetspartners i Trangia och Muurikka som är sponsorer av SM i utomhusmatlagning

Som tidigare år kommer det att finnas möjligheter att prova på flera olika aktiviteter såsom kajak, fiske och SUP i Hållsdammen, workshops och olika demos i mässområdet. För barnen öppnas ett barnområde i Skogsmulleriket. Som en del av festivalen ingår också SM-finalen i utomhusmatlagning under söndagen vid Billingecenter. Det är gratis entré till hela festivalområdet.

Skövde City Week 3-6 juni
Inled sommaren på bästa sätt med familj och vänner! Under fyra dagar den 3-6 juni fylls stan av fartfyllda aktiviteter och härlig underhållning.

Musik, rörelse och spelglädje, det är tre ord som sammanfattar Skövde City Week, en helg då aktörerna i Skövde city går samman och trollar fram en riktig dunderhelg för alla besökare. Besök det nya kulturhuset för unga, Kulturlabbet som invigs i samband med City Week. Gå på spelmässa, se artister på scen, sjung med i allsången, följ med på utomhusteater, prova på SM-idrotter när vi börjar ladda upp för SM-veckan, heja på de tävlande i Skövde City Run och fira nationaldagen tillsammans med pompa och ståt!

Skövde har ett rikt kulturliv och den här helgen erbjuder vi något för alla.

På fredagen och söndagen blir det ett music quiz på Hertig Johans torg, öppet för alla att delta. På söndagen blir det dessutom utomhusbio på torget på kvällen när mörkret lägger sig. Den 6 juni firar vi Sveriges nationaldag. Det kommer bli ett större firande än tidigare år med aktiviteter i city under hela dagen. Ta del av Skövdes egna kulturliv och möt även barnens favorit Nassim al Fakir. Firandet avslutas med ”singalong-allsång” ihop med Josefin Johansson, känd från både radio och TV.

Alla aktiviteter på torget är gratis.

DESTINATIONSUTVECKLING

Platåbergslandskapet i Västergötland får status som Sveriges första Unesco globala geopark
Platåbergens Geopark har blivit utnämnd till Sveriges första Unesco globala geopark. Detta innebär att platåbergslandskapet anses vara världsunikt och av internationellt intresse, och blir del av ett nätverk med geoparker världen över. En geopark jobbar i grunden för att kombinera bevarande av naturmiljöer med hållbar utveckling och främjande av naturturism. Globala geoparker utses av FN-organet Unesco. Andra exempel på Unescokoncept är världsarv och biosfärområden. Idag finns 177 geoparker i 46 olika länder i det globala geoparksnätverket.

Platåbergens Geopark är ett samarbete mellan nio kommuner: Grästorp, Trollhättan, Vänersborg, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Platåbergen i Västergötland vittnar om flera geologiska processer som är viktiga för att förstå jordens utveckling. Man hittar till exempel både fossil från numera utdöda djur och några av världens äldsta fynd av meteoriter i platåbergen. Platåbergen har skapat förutsättningar för ett rikt kulturarv, värdefulla naturtyper och fascinerande platser att besöka. I och med utnämningen får ett område i Skaraborg två Unescoutmärkelser, då Biosfärområdet Vänerskärgården med Kinnekulle delvis överlappar med geoparken.

Dags igen för Hittaut - Sveriges största friskvårdsaktivitet
Äntligen är det dags igen för den populära aktiviteten Hittaut, Sveriges största friskvårdsaktivitet. Söndagen den 1 maj släpptes kartan i Skövde och under sommaren kommer den att fyllas på med nya checkpoints vid tre tillfällen.

Hittaut är en typ av skattjakt där man letar efter checkpoints via en orienteringskarta i pappersform eller via en mobilapp. Hittaut är en gratis friskvårdsaktivitet som passar alla, här finns både lätta och mer utmanande placeringar av checkpoints i stadsmiljö, parker, bostadsområden och i skogen. Alla som registrerar checkpoints är med i utlottningen av fina priser och ju fler registreringar, desto fler vinstchanser. Hittaut pågick i Skövde under åren 2013-2017. Efter ett uppehåll och önskningar från tidigare deltagare gjordes en omstart 2020-2021. 2021 registrerade sig 2 795 deltagare.

Hittaut i Skövde är ett samarbete mellan IF Hagen, OK P4, Skövde kommun och Next Skövde. Hittaut möjliggörs av partners och sponsorer, bland annat Skövde Energi, Länsförsäkringar Skaraborg och Cementa.

Mats Olsson

Next Skövde verkar för Skövdes attraktionskraft

Next Skövde är Skövde kommuns viktigaste redskap för att koordinera och positionera Skövde som destination och utveckla stadens attraktionskraft. Skövde är en stad med löjligt nära till både natur och stadskärna. En av många fördelar med en mellanstor stad mitt i ett storslaget landskap. Här tar vi oss vidare och framåt på vårt sätt, som vi alltid har gjort, med nyfikenhet, lekfullhet och innovation som drivkraft. Ready, set, enjoy!