VD-brev mars 2020 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

VD-brev mars 2020 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

OMVÄRLD

Nytt rekordår för campingbranschen
Övernattningarna på Sveriges campingplatser bara fortsätter att öka. Enligt Tillväxtverkets preliminära siffror för 2019 steg antalet övernattningar med 7,7 procent. Det är en ökning med mer än 1 miljon gästnätter och är ett nytt rekord för branschen. De här siffrorna visar att standarden, servicen, lägena och aktivitetsutbudet på våra campingplatser fortsätter locka fler gäster, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping, i en kommentar. Antalet gästnätter har ökat med mer än 3 miljoner de senaste 10 åren och kommer nu alltså, enligt Tillväxtverkets preliminära siffror, att överstiga 17 miljoner för första gången någonsin. Under sommarmånaderna är mer än 40 procent av alla Sveriges kommersiella övernattningar på en campingplats och de utländska övernattningarna ökar starkt. – Utländska turister står för cirka 25 procent av volymen och vi har en preliminär ökning från de internationella marknaderna med omkring 9 procent, säger Peter Jansson. (Källa: Besöksliv).

HEMMAPLAN

Skövde med på Europalista för turister
Bloggaren Geeky Explorer har publicerat en lista över 13 gömda besöksmål (hidden gems) som är värda ett besök under 2020. Lite förvånande men absolut glädjande så hamnar Skövde på plats nummer 6 i sällskap bland destinationer som Bilbau, San Marino och Madeira. "Gömd mellan Sveriges två största sjöar och mellan de största städerna, Stockholm och Göteborg, är Skövde själva definitionen av ett förbisett resmål", skriver man i motiveringen. "Den här charmiga lilla staden är en utanför lådan-idé för den som vill ha en naturupplevelse. Här finns landets största vattenpark, en internationell restaurangscen och många affärer".

Cykelled planerad längs Göta kanal – vill utveckla cykelturismen
Planerna för den 20 mil långa cykelleden utmed Göta kanal börjar ta form. Till sommaren beräknas ansökan till Trafikverket vara färdig att lämnas in. Sammantaget ska projektet leda till att fler besökare upplever kanalen på cykel. ”Sedan flera år tillbaka har det skett ett rejält uppsving för cyklingen, som är ett både miljövänligt och många gånger prisvärt sätt att ta sig fram i vardagen. Redan idag har vi årligen runt 100 000 cyklister utmed Göta kanal.” Säger Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanals kulturhistoria i kombination med vackert naturlandskap erbjuder unika möjligheter till rekreation, och stor potential finns för att utveckla cykelturism för internationella besökare. Genom projektet Göta kanal Cykelled kommer en viktig pusselbit inom hållbar besöksnäring i Göta kanalområdet att utvecklas. Göta kanalbolag samarbetar med Region Östergötland, Västsvenska Turistrådet och samtliga kanalkommuner (Linköping, Motala, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg.) De arbetar nu med att inventera och fastställa den föreslagna sträckningen av cykelleden i projektet.

”Det är framförallt vägen runt eller över kanalens stora sjöar som kommunerna just nu kartlägger. Över Vättern sätter vi sannolikt in färjetrafik för cyklisterna.” Säger kanalbolagets VD, Roger Altsäter. Resultatet av projektet kommer att leda till fler affärsmöjligheter inom hållbar besöksnäring för näringslivet i området och därmed fler arbetstillfällen på landsbygden. (Källa: Göta Kanal AB)

EVENEMANG & MÖTEN

Skövde arrangerar SM-veckan 2023
Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat ett antal städer och efter noga övervägande är det nu klart att Skövde står som värd för SM-veckan vinter 2023. Vi är mycket stolta och glada över att få stå som värd för SM-veckan och därmed få möjlighet lyfta fram Skövdes fantastiska föreningsliv. Satsningen stärker Skövde som idrotts- och besöksstad och visar på att vi har ett etablerat och rikt idrottsliv. SM-veckan ger oss en fantastisk möjlighet att marknadsföra Skövde och visa övriga Sverige vad vi har att erbjuda i form av både föreningsliv och arrangörsförmåga.

Styrkesport, dans, kampsport, bollsport, motorsport, skidsport och e-sport är exempel på idrotter som kan ta plats under SM-veckan på Skövdes olika idrottsarenor.

Den senaste genomförda SM-veckan genererade en turistekonomisk omsättning på cirka 33 miljoner kronor och lockade totalt cirka 71 000 stycken besökare varav cirka 30 000 stycken unika besökare. Arrangemanget förekom i 2 894 artiklar under perioden januari - februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgick därmed till drygt 99 miljoner kronor. Dessutom hade SVT som sände SM-veckan över 800 000 tittare vid flera olika tillfällen.

Genom att arrangera SM-veckan i Skövde skapas ökade intäkter till näringslivet, en gemensam stolthet för staden och en chans att locka nya besökare. Medierapporteringen under SM-veckan förväntas dessutom att generera ett högt marknadsföringsvärde för Skövde. Vi ser med glädje och spänning fram emot arbetet att i bred samverkan planera och genomföra ett av Skövdes största evenemang någonsin. SM-veckan blir ett sätt att ytterligare positionera Skövde som en stark idrotts- och arrangörsstad i Sverige.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad, huvudort eller region. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är också att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar).

VM-deltävling i Enduro till Skövde sommaren 2020
En av de åtta VM-deltävlingarna i enduro kommer att genomföras i Skövde under 2020. Det blir 24-25 juli som tävlingen körs och förväntan är att 200 åkare från världseliten ska komma till Skövde och tävla. Dessutom blir det premiär för den nya tävlingen Billingen Enduro Challenge, där ambitionen från klubben är att skapa en årligen återkommande tävling i Skövde. Målbilden är 600 startande och loppet kommer att äga rum söndagen den 26 juli. Under veckan förväntar sig arrangören 30-35 000 besökare.

Arrangerande klubben FMCK fick mycket god respons på sitt arrangörskap av EM-deltävlingen sommaren 2018. Efter det har diskussioner pågått med det nationella förbundet SVEMO och det internationella förbundet FIM (Federation International Motorcyclisme) om att skala upp till en VM-tävling. Nu står det alltså klart att FMCK fått förtroendet från FIM att arrangera den sjätte deltävlingen i VM i enduro 2020.

För Skövde som stad är det positivt att få både en VM-tävling och en ny enduro-tävling. Det hjälper till att stärka kännedomen om Skövde på den nationella och internationella arenan och ger turistekonomiska effekter. Vi vill att både invånare och besökare ska känna att det händer mycket i Skövde. Ett sådant här evenemang ger dessutom effekter på kommunens besöksnäring med många besökare som bor, handlar, äter och i övrigt tar del av Skövdes utbud. Så det är mycket positivt för Skövde att vi har lokala föreningar som jobbar för att få hit både internationella tävlingar och att etablera återkommande tävlingar.

EM-kvalmatch i handboll i Skövde 29 mars 2020
De svenska damerna siktar på tionde raka EM-slutspelet och kommande hemmamatch, mot Tjeckien, spelas i Arena Skövde söndagen den 29 mars. Bortamötet spelas i Zubri i östra Tjeckien onsdagen den 25 mars och fyra dagar senare, den 29 mars, möts lagen igen i Skövde. Såväl Sverige som Tjeckien inledde kvalet med dubbla segrar i september, i Sveriges fall hemma mot Nordmakedonien och borta mot Portugal.

Senast Sverige spelade i Skövde var i EM-kvalet i mars 2018 då Serbien besegrades i en riktig rysarmatch. Biljetterna till matchen mellan Sverige och Tjeckien i Skövde går att köpa på handboll.ebiljett.nu. Att Handbollslandslaget väljer att åter lägga en EM-kvalmatch i Skövde är ett gott betyg till Skövde som arrangörsstad.

Uggla, Petter och Miss Li ger sommarspelning i Boulogner
Varken Magnus Uggla, Miss Li eller Petter behöver någon närmare presentation. Tillsammans har de sålt miljontals skivor, uppnått hundratals miljoner streams och varit flitigt turnerande artister under massor av år. Under förra sommaren lärde de känna varandra riktigt ordentligt i och med TV-succén ”Så mycket bättres jubileumssäsong”, då trion stod värdar för varje program. Nu är det klart att de åker ut på en turné i sommar med start i Stockholm den 2 juli. Den 22 augusti kommer de till Skövde för en sommarspelning i Boulognerskogen.

DESTINATIONSUTVECKLING

Kulturtåget till Hornborgasjön
Den 21 mars 2020 arrangeras en speciell tågresa till Hornborgasjön. Då kan resenärer kliva på ett 50-60-talståg i Göteborg, Lerum eller Alingsås och följa med på en heldagsupplevelse vid Hornborgasjön. Resan har tagits fram av Kulturtåget i Karlsborg i nära samarbete med Visit Hornborgasjön. Det är en del i satsningen på att göra Hornborgasjön till en mer hållbar destination.
Vi är glada att kunna erbjuda denna Kulturtågsresa till premiären av Trandansen. Vi tänker att detta kan vara ett ypperligt tillfälle för t.ex. far- och morföräldrar att ta med sina barnbarn på en tågresa där de tillsammans får uppleva hur det var att resa med tåg förr i tiden och ta del av den unika trandansen vid Hornborgasjön.
Veterantåget avgår kl. 12 från Göteborg på lördagen med stopp i Lerum och Alingsås för påstigning. Lunch serveras under resan. Väl framme i Falköping möts resenärerna av bussar och guider som tar dem med på en guidad tur först till Trandansen och sedan till Naturum. På vägen tillbaka serveras kvällskaffe ombord på tåget. Det ska bli spännande att se hur denna satsning tas emot av våra besökare. Vi vill göra olika insatser för att stärka möjligheterna till ett hållbart resande kopplat till Hornborgasjön. Om det tas emot väl kommer fler resor med Kulturtåget att erbjudas redan denna säsong.