Visit Hornborgasjön tar steg mot att bli en hållbar destination

Nyhet   •   Jan 21, 2020 07:55 CET

Ett 60-tal deltagare diskuterade hållbarhet och Hornborgasjön vid en utvecklingsdag. Foto: Maria Comstedt/Visit Hornborgasjön

Hur blir man en hållbar destination på riktigt och hur kan det arbetet utvecklas runt Hornborgasjön? Det var temat på en kompetens- och utvecklingsdag på Doppingen vid Hornborgasjön den 16 januari 2020. Dagen arrangerades av Länsstyrelsen Västra Götalands län och Visit Hornborgasjön.

Ett 60-tal deltagare från kommuner, näringsliv, föreningar, Länsstyrelsen, politiker och turistansvariga samlades för att lyssna på goda exempel och öka sin kunskap om hållbarhet.

Daniel Åberg, platschef vid naturvårdsförvaltning Höganäs, berättade om Kullabergs naturreservat och deras certifiering ”European Charter for Sustainable Tourism”. Kristina Lindström, forskare vid Göteborgs Universitet, delade med sig av sina erfarenheter av praktiknära forskning med fokus på att hantera nya målgrupper och växande volymer av besökare på svenska destinationer. Dagen avslutades sedan med en workshop där det diskuterades framtida möjligheter och eget arbete kring hållbarhet.

– Det blev en otroligt lyckad dag, säger Maria Comstedt som är projektledare och affärsutvecklare för Visit Hornborgasjön. Vi har nu konkretiserat hur vi kan bli en hållbarare destination och det kändes som om alla deltagare på plats såsom företagare, kommunanställda, Länsstyrelsen, politiker och föreningar kände sig peppade inför framtiden där vi gemensamt går mot att bli klimatsmarta och hållbara.

Fakta om Visit Hornborgasjön

Falköping, Skara och Skövde kommuner beslutade 2015 att gemensamt utveckla området kring Hornborgasjön i nära samarbete med Västra Götalands län. En styrgrupp tillsattes och en gemensam affärsutvecklare anställdes. Syftet med samarbetet är att skapa en tillgänglig besöksdestination för nationella och internationella besökare året runt.