Veronica Tigerberg och Hans Mathiason som driver Lilla Björkö uppvaktas av juryns ordförande Mats Olsson. Foto: Jessica Bergstrand/upplevskovde.se

Årets hållbarhetskliv i Skaraborg tilldelas Lilla Björkö och Visit Hornborgasjön

Vid en pressträff den 8 juni 2023 tillkännagavs de två vinnarna i Årets hållbarhetskliv i Skaraborg. I kategorin besöksnäringsverksamhet utsågs Lilla Björkö till pristagare och som kommunalt initiativ prisades samarbetet Visit Hornborgasjön.

Årets Hållbarhetskliv är en årlig utmärkelse inom besöksnäringen i Västsverige, som är instiftat av Turistrådet Västsverige. En besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ riktat mot besöksnäringen belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. För 2023 utsågs Lilla Björkö och Visit Hornborgasjön som pristagare i Skaraborg.

Lilla Björkö AB i Lugnås är den lilla trädgårdspuben på landet som med rikskända artister lockar tusentals besökare till sina konserter. De nomineras för att företaget har hållbarhet som sin hjärtefråga och jobbar med det i alla dimensioner. Gästerna äter och dricker av lokalproducerad mat och har möjlighet att lära känna de lokala leverantörerna, företaget samverkar med lokala föreningar och företag för att skapa ringar på vattnet i lokalsamhället och de skapar evenemang även för lokalbefolkningen.

Visit Hornborgasjön är sedan 2015 ett organiserat samarbete mellan turistorganisationerna i Falköping, Skara och Skövde kommuner. I armkrok med Länsstyrelsen Västra Götaland arbetar man långsiktigt med att utveckla området runt sjön. De nomineras för det projekt de fått i uppdrag av Tillväxtverket att genomföra. Projektet ska bidra till en nationell metodutveckling för hållbar platsutveckling genom turism. Här ses besöksnäring som ett verktyg där utveckling utgår från platsens bärkraft.

En lokal jury utser pristagare i fyra delområden i Västra Götaland. Juryn i Skaraborg har bestått av: Mats Olsson, samverkansplattformen Visit Skaraborg och vd Next Skövde, Kristofer Svensson, förbundsdirektör Skaraborgs kommunalförbund samt förra årets pristagare Henrik Alexandersson och Maria Lund, Wrågården Restaurang AB.

- Det har i år kommit in totalt 17 nomineringar med goda initiativ, men juryn var helt enig i att utse Lilla Björkö och Visit Hornborgasjön till Skaraborgs vinnare, säger juryns ordförande Mats Olsson, vd på Next Skövde.

Vinnarna i de fyra delområdena tävlar nu vidare om att utses till Årets hållbarhetskliv i Västra Götaland. De bedöms av en huvudjury och vinnaren presenteras i november i samband med Stora Turistrådsdagen.

Bedömningskriterierna innebär att de nominerade skall drivas på ett hållbart och innovativt sätt i linje med Hållbarhetsklivets grundläggande principer och vara ett föredöme i omställningen till ett hållbart samhälle. De fyra principerna är;

• Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt
  • Bra för både boende och besökare
  • Fler besökare när och där det inte är fullt
  • Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter