Hornborgasjön. Foto: Jesper Anhede

Årets Tranfestival bjuder på flera nyheter

Tranfestivalen som äger rum den 6-14/4 bjuder på flera nyheter. En av förändringarna är att vi andra helgen bjuder in till en mat-och klimatmarknad istället för den tidigare matmarknaden. En annan nyhet är att Birdlife Sverige bjuder på specialprogram för barn varje hel timme under båda helgerna. Vi är dessutom glada att hälsa den första brittiska gruppresan välkommen under Tranfestivalveckan.

Visit Hornborgasjön fortsätter att tillsammans med Länsstyrelsen, fågelklubbar, Birdlife Sverige och Studiefrämjandet satsa på nya samarbeten, aktiviteter och produkter. Allt för att stärka upplevelsen och locka nya besökare till Trandansen och naturum Hornborgasjön. Inom kort anländer den första gruppresan med brittiska fågelskådare via Experience Nature!

Tranfestivalen äger rum 6 – 14 april med många nya utställare, aktiviteter, fika, nytt större tält samt föreläsningar och guidningar på helgerna. På veckodagarna blir det friluftsdagar för skolelever.

Nyheter | Tranfestivalen

• Många fler utställare under Tranans helg 6 – 7 april med fokus på natur, föreningsliv och kikare/kameror m.m.
  • Den andra helgen, 13 – 14 april, är temat mat- och klimathelg istället för tidigare års matmarknad. Det innebär många nya utställare med matförsäljning, ett klimatseminarium i Doppingen och även inspiration kring solceller och elcyklar.
  • Seminarier och föreläsningar på Doppingen vid naturum Hornborgasjön.
  • Birdlife Sverige bjuder på ett specialprogram för barn varje hel timme under båda helgerna. Anette Barr håller i programmet tillsammans med ett 30-tal volontärer från fågelklubbar i Falköping och Skövde.
  • Flygfysik med Dalénium Science Center. Vid skolelevernas friluftsdagar visar Dalénium hur termik fungerar.
  • Workshop i foto för den som vill bli en bättre naturfotograf.
  • AFTER BIRD på Löfwings Ateljé & Krog den 6 april.
  • Thomas Hertzmann, en av initiativtagarna till utvecklingen av Hornborgasjön, föreläser i Doppingen den 7 april.

Detaljerat program finns på visithornborgasjon.se/tranfestivalen

Inför transäsongen lanserar även Visit Hornborgasjön ett nytt magasin och en nya karta, appen Kulturväg Skaraborg är uppdaterad, VR-film finns att titta på och nya souvenirer med tranmotiv finns till försäljning.

Information och öppettider

Trandansens informationscentral | 23 mars – 22 april | Varje dag kl. 9 – 19

Naturum Hornborgasjön | Varje dag kl. 10 – 18

Fakta om Visit Hornborgasjön

Visit Hornborgasjön är en plattform för samarbete mellan kommunerna i Falköping, Skara och Skövde. Under transäsongen sker samarbete även med Länsstyrelsen Västra Götaland, Turistrådet Västsverige, Studiefrämjandet, Falbygdens fågelklubb, Skövde fågelklubb och naturum Hornborgasjön.

Jessica Bergstrand

Destinationsutvecklare, Besöksnäring 0500-44 66 81