Gå direkt till innehåll
Under tre veckor i sommar blir det lovaktiviteter i Skogsmulleriket på Billingen. Foto: Gustaf Elias/Next Skövde

​Aktiviteter i Skogsmulleriket på sommarlovet

De tre sista veckorna på sommarlovet blir det lovaktiviteter i Skogsmulleriket på Billingen. Det är sju feriepraktikanter tillsammans med fritidspedagog Niclas Johansson från Skövde musikteater som bjuder på sång, dans, pyssel och hjärngympa med fokus på hållbarhet, djur och natur.

Under vecka 31-33 kommer det att finnas fasta aktiviteter vid husen i Skogsmulleriket mellan kl. 10-15 varje vardag (utom måndag 27 juli). För att undvika folksamlingar kommer det inte att vara tidsatta föreställningar utan ”pop-up-framträdanden” med sång, dans, musik och sagor. Varje dag har ett tema som speglas i den dagens aktiviteter. De är måndagar: natur, tisdagar: kretsloppet, onsdagar: djur, torsdagar: allemansrätten och fredagar: sagofredag.

- Vi är glada över att kunna fortsätta att erbjuda lovaktiviteter i Skogsmulleriket och även i år tillsammans med feriepraktikanter från Skövde kommun. Nu blir det ett anpassat upplägg för att minska risken för folksamlingar. Vi räknar med att våra besökare hjälper till att hålla avstånd och lämnar far- och morföräldrarna hemma denna gång, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Precis som tidigare år kommer man att kunna samla stämplar i Billingepasset när man har klarat av aktiviteterna vid de olika husen. Förutom aktiviteterna så kan man som vanligt ladda hem appen Skogsmulleriket på Billingen för att följa slingan runt Åsbotorpsjön. Man kan också gå Billingetrollets trollstig som startar vid ”Strupen” och då kan man istället använda sig av appen Skövde Streetmuseum som guidning.