Gå direkt till innehåll
Traillöpning på Billingen blir mer tillgänligt via samarbete mellan Trailrunning Sweden och Billingen Skövde. Foto: Trailrunning Sweden:

​Billingens traillöpning blir mer tillgänglig

För att guida löpare till de bästa rundorna för traillöpning har Billingen Skövde i samarbete med Trailrunning Sweden tagit fram beskrivningar av sju trails. De presenteras nu på en samlad webbplats med  filmer, kartor och beskrivningar och är nedladdningsbara till gps-klocka eller smartphone.

Intresset för traillöpning, alltså löpning på vandringsleder, växer i Sverige. På Billingen finns fantastiska möjligheter att kombinera sin löprunda med mäktiga naturupplevelser. Därför har Billingen Skövde i samarbetet med Trailrunning Sweden tagit fram beskrivningar av totalt sju trails.

- Vi vill kunna erbjuda olika typer av aktiviteter på Billingen och traillöpning är en aktivitet som passar perfekt i området. Med den omväxlande natur vi har så finns det möjlighet till både olika nivå på träningen och växlande naturupplevelser, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

De framtagna trailsen erbjuder omväxlande löpning i vackra och sinsemellan olika naturområden och de är njutbara oavsett årstid. Förhoppningen är att fler med hjälp av dessa ska ge sig ut och upptäcka löpningen på Billingen. Förutom filmer och beskrivningar av lederna finns också kartor tillgängliga att ladda ner i sin gps-klocka eller smartphone.

- Vi vill inspirera både lokalbor och besökare att på ett enkelt sätt vara aktiva i allt det härliga som Billingens natur erbjuder. Det är bra för både kropp och själ, säger Anders Ståhl, affärsutvecklare på Skövde kommun.

För den som är nyfiken på traillöpning så kommer föreningen Billingen X-trail att vara på plats vid Frisksportstugan på Billingen på lördag förmiddag den 25 april för lite information om traillöning och så blir det ploggning (jogga och plocka skräp samtidigt) utmed Trollstigen på Billingen. Föreningen gör samtidigt en insamling för sjukvården under namnet "Traillöpning till förmån för sjukvårdens hjältar".

Fakta om Billingen trails
Silverfallet 20,5 km