Den populära aktiviteten hittaut tillbaka i Skövde våren 2020

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2019 07:59 CET

Den populära aktiviteten hittaut kommer tillbaka till Skövde våren 2020. Foto: Lotta Stigsdotter

Efter två års frånvaro är äntligen väntan över. Till våren är det åter dags för den populära friskvårdsaktiviteten hittaut. Hittaut är som en skattjakt där man letar checkpoints via en orienteringskarta i pappersform eller via en mobilapp.

Hittaut arrangerades under fem år av Billingens fritidsområde ekonomisk förening i samarbete med IF Hagen. Det var då en av Skövdes största friskvårdssatsningar någonsin med cirka 3000 deltagare per år. Nu tar IF Hagen över arrangemanget i samverkan med Next Skövde och Skövde kommun.

- Från IF Hagens sida ser vi fram emot att ge så många människor möjlighet att på ett roligt och enkelt sätt komma ut i naturen. Som bonus får man möjlighet att prova på vår fantastiska idrott, orientering, säger Inger Westerberg ordförande i IF Hagen.

Alla åldrar kan delta och det finns ett stort antal tillgänglighetsanpassade checkpoints för de som går med barnvagn, rullator eller rullstol. Hittaut är gratis och kartan kommer att finnas på Turistcenter, First Hotel Billingehus, Billingens stugby och camping samt i flera butiker i Skövde. Man kommer också att kunna ladda ned kartan i hittaut-appen och registrera sina checkpoints direkt i sin mobil.

Hittaut startar 1 maj och pågår till 30 september. Det område som kommer att vara starten för hittaut är Billingen och de centrala delarna av Skövde. Därefter släpps vid några tillfällen nya checkpoints i andra delar av kommunen och deltagarna har precis som tidigare chans att vinna priser.

- Det är enormt roligt att vi kan starta upp igen. Hittaut har varit oerhört efterfrågat och saknat av många Skövdebor. Vart jag än är i olika sammanhang kommer många fram till mig och undrar när hittaut börjar igen, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Enligt en tidigare gjord enkätundersökning är det bästa med hittaut att komma ut och röra på sig tätt följt av att komma ut i naturen och upptäcka nya platser. Nyinflyttade lär sig att hitta i Skövde men även Skövdebor som bott i stan i hela sitt liv upptäcker glädjen i att hitta nya smultronställen i närmiljön. De allra flesta tar sig ut gåendes, men vissa cyklar och en hel del springer när de letar checkpoints.

45 orter i Sverige arrangerar hittaut och produkten ägs av Svenska Orienteringsförbundet.