Den storslagna utställningen The Overview till Skövde

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2019 15:26 CET

Skövde fotat från 600 km höjd 2019. Foto: DigitalGlobe

Den 22 november invigs den storslagna utställningen The Overview i Skövde. Det är en bild/konst-utställning som visar människans avtryck på vår jord. Bilderna är fotograferade från en höjd av 600-800 km från yttre rymden, vilket ger dessa bilder ett hissnande perspektiv och ett hett nytt sätt att betrakta jorden.

När utställningen The Overview invigs i Skövde i samband med evenemanget Stad i Ljus är detta tredje gången utställningen sätts upp i Sverige. Utställningen består av drygt 30 stora bilder som kommer att ställas ut på en drygt 300 kvm stor yta på Hertig Johans Torg.

- Vi är väldigt glada över att utställningen The Overview kommer att finnas i Skövde under drygt två månader. Den blir ett intressant och aktuellt inslag i centrum, som på olika sätt kommer att lysa upp i vintermörkret, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

Utställningen har tidigare setts av över 200 000 besökare. Skövde får dock en helt ny version med mestadels ej tidigare utställda bilder. Det blir ett större fokus på hur den energi vi behöver för att leva i det moderna samhället skapas. Producent är företaget UpOnWalls från Hjo. De har med sig Cementa i Skövde som huvudpartner samt Elektrobyrån.

- Det är väldigt roligt för oss att kunna sätta upp denna högaktuella utställning på hemmaplan. Tack vare ett gott samarbete med Cementa blir det möjligt att få visa upp dessa fantastiska och tankeväckande bilder i Skövde, säger Per Olsson på UpOnWalls.

I anslutning till utställningen hålls den 9 december en föreläsning på Stadsteatern. Då kommer amerikanen Benjamin Grant till Skövde och berättar om boken som gett inspiration till utställningen. Även hållbarhetsdirektör Per Brevik från Heidelberg Cement som är moderbolaget till Cementa kommer att delta och berätta om det jättelika norska projektet Carbon Capture Storage. Det går ut på att fånga upp CO2 ur skorstenarna på tung industri och föra tillbaka den till förvaring i de tomma hålrummen som finns utmed norska kusten efter att man utvunnit olja.

- För oss på Cementa var det självklart att vara en del av utställningen. Vi vill gärna vara en aktiv part lokalt i Skövde och bidra till stadens attraktivitet, säger Matilda Hoffstedt, fabrikschef på Cementa i Skövde.

Utställningen kommer att finnas på plats i Skövde fram till slutet av januari.