EM-kvalmatch i handboll i Skövde 29 mars 2020

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2019 11:12 CET

Handbollslandslaget spelar EM-kvalmatch i Skövde 29 mars 2020. Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

De svenska damerna siktar på tionde raka EM-slutspelet och nu står det klart att kommande hemmamatch, mot Tjeckien, spelas i Arena Skövde söndagen den 29 mars.

I går spelade Sverige sin första match i huvudrundan i VM i Japan och jakten på semifinalbiljetten går vidare i morgon. Parallellt med pågående VM står det nu klart var matcherna mot Tjeckien i EM-kvalet i mars kommer att spelas. Bortamötet spelas i Zubri i östra Tjeckien onsdagen den 25 mars och fyra dagar senare, den 29 mars, möts lagen igen i Skövde. Såväl Sverige som Tjeckien inledde kvalet med dubbla segrar i september, i Sveriges fall hemma mot Nordmakedonien och borta mot Portugal.

– Vi är mitt uppe i ett VM-slutspel nu och det är en fantastisk känsla att spela mästerskap för Sverige. Självklart vill vi göra det i december nästa år också och vi kommer att göra allt vi kan för att vinna båda matcherna mot Tjeckien och säkra EM-biljetten, även om det är en tuff motståndare som vi ställs mot och som vi har stor respekt för, säger Mikaela Mässing från Handbollslandslaget.

Senast Sverige spelade i Skövde var i EM-kvalet i mars 2018 då Serbien besegrades i en riktig rysarmatch där Jamina Roberts avgjorde i sista sekunden. Biljetterna till matchen mellan Sverige och Tjeckien i Skövde släpps den 16 december på handboll.ebiljett.nu.

- Vi är nöjda över att Handbollslandslaget väljer att åter lägga en EM-kvalmatch i Skövde. Det är ett gott betyg till Skövde som arrangörsstad, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.