Femte upplagan av Sweden Game Festival hade mycket nöjda besökare

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2019 07:32 CEST

Det fanns ett 40-tal spel att testa för besökarna till Sweden Game Festival i Skövde 2019. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Den 19 oktober 2019 arrangerades Sweden Game Festival i Skövde för femte gången. När festivalen öppnade var det som tidigare år kö för att få uppleva Spelstaden Skövde live. Totalt var det 1500 personer som besökte festivalen under lördagen. Och de var nöjda med sin upplevelse. Hela två av tre besökare var mycket nöjda med sitt besök och 85 procent skulle definitivt rekommendera festivalen till sina vänner.

Sweden Game Festival arrangeras av Next Skövde och Sweden Game Arena. Ett 40-tal verksamheter visade upp sig och sina spel, varav ett 15-tal från Västra Götaland.. Det var 17 team från fem olika länder som visade upp sig i delen som kallas Indiecator. Den är för dem som ännu inte släppt sina spel. Bland annat fanns ett team från Egypten på plats.

Besökarna trivdes och det var en strid ström till alla montrar. De ca 110 datorerna i arenan gick varma hela dagen. Två av tre besökare var mycket nöjda med sitt besök och hela 85 procent skulle definitivt rekommendera festivalen till sina vänner.

- Skövde är ett viktigt center för dataspelsindustrin i Sverige och Sweden Game Festival är en möjlighet att visa upp detta lokalt och regionalt. Det är roligt att så många är nöjda med sitt besök och vill rekommendera festivalen vidare,  säger Tau Petersson, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Ett av Skövdeföretagen som fanns på plats på festivalen var Sunscale. Förra året höll de precis på att bilda sitt företag och skulle släppa sitt första spel. Nu har de kommit några steg vidare och både bildat sitt företag och släppt spelet Hyss. Denna gången var de tillbaka med en prototyp av spelet Scramble som de testade på festivalbesökarna.

- Sweden Game Festival är ett bra tillfälle för oss att möta våra kunder och få respons på våra idéer. Det ger oss möjlighet att inte bara höra vad kunderna säger utan även observera hur de gör när de spelar våra spel, säger Kevin Engstrand och Gustav Johansson på Sunscale.