SM-veckan vinter i Skövde äger rum 31 januari till 5 februari 2023 med totalt 19 idrotter. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Här är programmet för SM-veckan vinter Skövde

Nu släpper vi dagsprogrammet för SM-veckan vinter Skövde. Draghund och parallellslalom mixas med rallycross, hip-hop och styrkelyft. För att nämna några av idrotterna, vars SM avgörs i Skövde under SM-veckan med start 31 januari 2023. Det blir också längdskidåkning av högsta klass.

Den 31 januari till 5 februari 2023 arrangeras SM-veckan vinter i Skövde. Det är totalt 18 idrotter som arrangerar sina SM-tävlingar under veckan. Dagsprogrammet är nu till stora delar klart och så här ser det ut:

Tisdag: Längdskidor (sprint fristil)

Onsdag: Längdskidor (10/15 km fristil), draghund

Torsdag: Draghund, rallycross, crosscart, styrkelyft, e-cycling och simulatorgolf

Fredag: Draghund, simulatorgolf, X-trial, cykeltrial, bowling, styrkelyft, brottning

Lördag: Parallellslalom, längdskidor (masstart 15/30 km klassiskt), boccia, boule, styrkelyft, kyokushin, virtuell bilsport

Söndag: Längdskidor (stafett klassiskt), boccia, boule, rallysprint, styrkelyft, danssport, simulatorgolf

Tävlingarna genomförs på totalt fyra arenor: Billingen Skövde, Arena Skövde, Lillegården samt Falköpings motorstadion.

- Vi tycker vi har fått ihop ett spännande dagsprogram där alla dagar bjuder på möjlighet att ta del av en spännvidd av idrotter, precis som det ska vara under en SM-vecka, säger Anders Löfvenborg, lokal projektledare för SM-veckan på Next Skövde.

När det gäller längdskidor kommer VM-truppen att vara plats i Skövde under tisdagens och onsdagens tävlingar för att sedan åka vidare till världscupen i Toblach i Italien.

- SM-veckan i Skövde blir ett härligt smörgåsbord av idrott och dessutom sista chansen att se skidlandslaget på hemmaplan innan VM. Programmet och mixen av idrotter kommer ge en SM-vecka av hög klass i Skövde och många möjligheter att kanske hitta en ny favoritidrott, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

SVT är sändande bolag för SM-veckan och kommer finnas på plats i Skövde hela veckan. Totalt väntar 50 - 70 sändningstimmar.

I samband med att vi nu släpper dagsprogrammet kommer också de arrangerande föreningarna att börja sälja entrémössor. Försäljningsstart är 1 november.

Anders Löfvenborg
Lokal projektledare SM-veckan, Next Skövde