Rekordmånga deltagare i hittaut i Skövde. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Hittaut i Skövde stor succé

Hittaut i Skövde lanserades 1 maj och var då tillbaka efter några års uppehåll. Det har blivit en stor succé. Nu i augusti är det över 3000 personer som registrerat checkpoints.

Hittaut är en slags enklare orientering. Den arrangeras av Svenska Orinteringsförbundet ihop med lokala orienteringsklubbar och partners. Hittaut finns i år tillgänglig på 57 platser i Sverige. Intresset har varit rekordstort i år med över 3000 personer som registrerat checkpoints i Skövde.

- När vi nu gjorde en nystart satte vi en målsättning på 1500 personer, det var i nivå med det högsta antalet deltagare vi haft tidigare år. Nu har vi mer än dubblat det. Det känns helt fantastiskt att så många nyttjat möjligheten, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Hittaut fortsätter nu till 30 september, så det finns fortsatt möjligheter att haka på. Alla som registrerar sig deltar i utlottningen av fina priser. Efter att fler checkpoints släppts succesivt finns det nu totalt 100 checkpoints att leta upp i Skövde, dvs stolpar med rosa hittaut-dekal och bokstavskod..