Det har varit en strålande vinter på Billingen Skövde. Foto: Tobias Andersson/upplevskovde.se

Lång och aktiv vintersäsong på Billingen Skövde

Vintersäsong på Billingen Skövde har varit lång med totalt 125 skiddagar! Redan den 4 december pistades de första spåren och de sista stavtagen för säsongen togs den 5 april. När det gäller längdskidspåren har 6800 dagskort sålts och därtill kommer drygt 1500 säsongskort. Även slalombacken har haft en lång säsong. Den öppnade 16 december och stängde 3 mars. I backen har 5600 dagskort sålts och knappt 300 säsongskort. Ett stort antal elever som varit på Billingen på friluftsdagar och projektet Alla på snö lockade 300 barn i årskurs 4 som tillbringade två dagar på Billingen. Till detta kommer alla barn och vuxna som tillbringar tid i pulkabacken, på isbanan, på lekplatsen eller bara går en tur på berget. Och Billingens långlopp var i år fullbokat med hela 750 tävlande.

- Vi är väldigt nöjda med säsongen och att vi lockat så många skidåkare till Billingen. Personalen har gjort ett jättejobb med att se till att vi har hög kvalitet på skidspår och slalombacke, säger Emma Wiezell, enhetschef på Skövde kommun.

Billingen Skövde har som vision att vara södra och västra Sveriges bästa outdoordestionation året runt. För att locka besökare utifrån till Billingen Skövde görs ett antal marknadsinsatser. Under vintern har t.ex marknadsföring gjorts på vasaloppet.se och skidspar.se för att nå träningsturisten. Podden Lagom Kondition har gjort nedslag på Billingen i ett antal avsnitt och i tidningen Kupé som finns på SJ-tågen återkommer annonser om Billingen i flera nummer. Mot slutet av säsongen besökte influencern Annelie Pompe Billingen över en helg med skidåkning och upplevelse av Billingehus och spred goda upplevelser av Billingen i sina kanaler.

- Vi försöker att på olika sätt nå ut till besökare för att locka ännu fler skidåkare till Billingen. Vi vet att vi har en fantastiskt bra destination och vi vill ju självklart att ännu fler ska upptäcka den, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde.

Nu är det hög tid att ställa om till sommarsäsong. Den stora satsning som gjorts på cykelleder på Billingen är redo för invigning. Den 18 maj är det dags i samband med Billingen Outdoor!