Lekfull tävling i utomhusmatlagning för familjer - Nyhet på Sweden Outdoor Festival

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2019 08:00 CEST

Familjer kan prova tävling i utomhusmatlagning under Sweden Outdoor Festival. Foto: Karl-Eric Backman

Under Sweden Outdoor Festival på Billingen Skövde sker finalen i SM i utomhusmatlagning söndagen den 15 september. Nu gör vi det möjligt för familjer att också prova på utomhusmatlagning i tävlingsform. Om än med glimten i ögat.

För att alla som är nyfikna på hur det går till att tävla i utomhusmatlagning och själva vill prova arrangerar vi i år en lekfull tävling för familjer på lördagen under Sweden Outdoor Festival. Familjer bokar sin plats via festivalens hemsida och får då råvaror från lokala producenter och tips och enklare handledning av domaren Mattias Hägg, som varit domare vid två av finalerna i SM i utomhusmatlagning.

- Jag brinner ju för det här med att laga mat utomhus och vill sprida glädjen kring vad man kan åstadkomma med bra råvaror över en öppen eld. Därför ska det bli roligt att få ha hand om denna lite lekfulla tävling, säger Mattias Hägg.

Under en timme ska de deltagande familjerna laga en rätt och presentera för domaren. Lagen består av max två vuxna och tre barn. Domaren bedömer smak, ordning på matlagningsstationen och hantering av elden.

- Utomhusmatlagning är en viktig del av Sweden Outdoor Festival. Nu när vi inte har någon deltävling i SM under lördagen finns det utrymme för denna nya lite lekfulla tävling, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde

Det kommer också finnas möjlighet till att testa utematlagning med Eric Tornblad från Mat & Uteliv. Och på söndagen äger finalen av SM i utomhusmatlagning rum. Så utematlagning kommer definitivt att stå i fokus även under denna upplaga av Sweden Outdoor Festival.

Sweden Outdoor Festival arrangeras för fjärde gången på Billingen Skövde den 14-15 september. De senaste åren har festivalen årligen haft 8000 - 9000 besökare. Festivalen består av prova-på-aktiviteter utomhus, utställare, mathäng, föreläsningar, tävlingar och inte minst finalen av SM i utomhusmatlagning.