Naturturismarrangörer från nio länder besökte Skövde

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 07:17 CEST

Matlagning vid Ryds Grottor var ett uppskattat inslag i Day of Adventure i Skövde. Foto: Martin Maars

Den internationella kongressen med inriktning på naturturism, Adventure Travel World Summit, samlar runt 750 delegater i Göteborg under veckan. På kongressens första dag fick deltagarna ge sig ut och upptäcka Västsverige och prova aktiviteter inom naturturism. Next Skövde stod som värd för en grupp med nio olika nationaliteter som vandrade, lagade mat ute, cyklade och träffade Skogsmulle.

Adventure Travel Word Summit arrangeras årligen runt om på olika platser i världen och i år är det Göteborg som är värd för kongressen. Den första dagen ägnas åt en Day of Adventure.  Flera orter i området stod som värdar för äventyrsdagen där gästerna kunde välja bland olika aktiviteter. Till Skövde kom gästerna med tåg från Göteborg. De är naturturismarrangörer från Grönland, Japan, Canada, Mongoliet, Brasilien, Chile, Belgien, Holland och England

Gruppen inledde dagen med att naturturismföretaget Älska Billingen guidade dem utmed den nyanlagda Trollstigen. Under vandringen plockade deltagarna en del av ingredienserna som de sedan tillagade till lunch vid Ryds grottor med handledning av Karl-Johan Beckman på Restaurang Hållbar, även tvåfaldig SM-mästare i utomhusmatlagning. Det blev en meny med lokala råvaror som tillagades över öppen eld och med en panoramavy i bakgrunden.

- Naturturism och hållbarhet, gärna med inslag av mat, är något som tilltalar resenärer runt om i världen, säger en av deltagarna Miguel Gallego som jobbar på European Travel Commission (ETC) med att ta fram en evenemangskalender för matevenemang som erbjuds runt om i Europa.

Gruppen fortsatte på cyklarna som Träningskonsulten kommit med till Ryds grottor. Vägen tillbaks från Ryds grottor gick utmed grusvägar på MTB med ett stopp hos Friluftsfrämjandet vid Skogsmulles koja. De fick hälsa på Skogsmulle och fick en lektion i hur svenska barn lär sig att ta hand om naturen. Skogsmulle bjöd även på en populär ”Swedish fika” vid besöket.

- Jag är imponerad av hur ni använder Skogsmulle för att inspirera och lära barnen att uppskatta och ta hand om naturen. Det är något jag tar med mig hem från dagens upplevelser, säger Martin Sørensen från Grönland.

Efter en intensiv dag tog sedan gästerna tåget tillbaka till Göteborg där kongressen Adventure Travel Word Summit fortsätter hela veckan.

- Jag är stolt över vad vi har att visa upp här i Skövde och att vi har entreprenörer som ser till att leverera i toppklass för att ge våra besökare en fantastiska dag, säger Jessica Bergstrand, destinationsutvecklare på Next Skövde.