Next Skövde anställer destinationsutvecklare för Spelstaden

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 08:41 CET

Tau Petersson, ny destinationsutvecklare för Spelstaden Skövde. Foto: Privat.

Next Skövde anställer en destinationsutvecklare för Spelstaden. Den 15 januari tillträder Tau Petersson den nya halvtidstjänsten.

Styrelsen för Next Skövde har fattat ett strategiskt beslut om att utveckla Spelstaden Skövde som en ny destination*. För att leda det utvecklingsarbetet anställs Tau Petersson på halvtid med start den 15 januari.

Tau Petersson är en av grundarna till det framgångsrika Skövdeföretaget Stunlock Studios, som förra året pekades ut som det företag som växt snabbast i hela Västra Götaland. Hon kommer framöver att kombinera sin roll som kontorschef på halvtid med rollen som destinationsutvecklare. Tau Petersson sitter också i styrelsen för samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen, som samlar och sammanställer dator- och tv-spelsbranschens gemensamma ansvar och frågor och kommunicerar dessa.

- Det ska bli väldigt spännande att tillsammans med många olika aktörer få utforska hur Spelstaden Skövde kan utvecklas till en reseanledning till Skövde, säger Tau Petersson.

Vad menar man egentligen när man pratar om Spelstaden Skövde? I Skövde sysselsätter 1000 personer sig med spel, inte mindre än 500 studenter studerar dataspelsrelaterade utbildningar på högskolan och det startas mer än 10 nya företag inom branschen, varje år. Sweden Game Festival som genomförts vid tre tillfällen är ett gott exempel på hur evenemang kopplade till spel kan locka till besök. Spelstaden Skövde kan framöver stärka Skövdes varumärke och ge underlag för nya unika upplevelser, som lockar nya typer av besökare.

- Taus gedigna förankring i branschen och hennes engagemang för Skövde gör att vi är väldigt glada för att kunna knyta henne till oss, säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.

* "En destination är ett funktionellt, geografiskt avgränsat område, där ett system av offentliga aktörer, pri­vata aktörer och civilsamhället erbjuder produkter och service till besökare inom det området” (World Tourism Organisation, 2002).