Nostalgivecka inför Matfestivalen

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2019 08:00 CEST

Både offentliga kök och restauranger har nostalgitema inför Matfestivalens 30-årsfirande. Foto: Mårten Bergkvist/Next Skövde

Matfestivalen firar 30-årsjubileum i år. Det kommer under veckan som föregår festivalen att märkas i både förskolor, skolor och äldreomsorg. Inspiration hämtas nämligen från menyer som serverats under Matfestivalen genom åren. Även ett 10-tal flera restauranger kommer att ha nostalgitema på menyerna.

Skövde kommun har totalt 64 offentliga kök och samtliga kommer under vecka 35 erbjuda en meny på temat Matfestivalen 30 år. Inspiration är hämtad från rätter som serverats genom åren. Några exempel på måltider som kommer att serveras under veckan är Nattbakad karré Väring med rostad potatis som är baserad på en rätt som Krikelin serverade 1997 och Kycklingwok på Skaraborgskt vis med krispiga grönsaker och ruccolapesto där förlagan serverades av Kronfågel vid Matfestivalen 2003.

- Det är fantastiskt att Matfestivalen funnits i 30 år och det vill vi ju självklart ska synas i våra offentliga kök. Därför kändes det naturligt för oss att haka på årets nostalgitema. Så vi har gått igenom en stor mängd gamla menyer och letat fram några guldkorn, säger Helena Gustafsson, måltidschef i Skövde kommun.

Även på ett 10-tal av Skövdes restauranger kommer det att råda nostalgitema. Under måndag-torsdag i matfestivalveckan erbjuds precis som under restaurangveckan 2-rätters menyer till ett fast pris av 200 kronor.

- Det är roligt att haka på det här jubiléet. Vi laddar upp inför Matfestivalen med att erbjuda nostalgimenyer till våra gäster, säger Eddy Lundkvist på Lilla Krogen som är en av de deltagande restaurangerna.

Matfestivalens 30-årsjubileum uppmärksammas alltså på olika sätt i Skövde. Matfestivalens besökare kommer att kunna ta del av en liten nostalgiutställning på Hertig Johans Torg under festivaldagarna. Där kommer affischer från ett 20-tal av de tidigare festivalerna att visas upp. Scenprogrammet under festivalen präglas också av återblickar och artister som tidigare stått på Matfestivalscenen kommer att återkomma.

- Vi är glada att så många olika aktörer går samman och bidrar till att uppmärksamma Matfestivalens 30-årsjubileum och vi hoppas att Skövdeborna kommer uppskatta det, avslutar Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

Den 30-31 augusti är det återigen dags för Skövdes största enskilda evenemang. Då arrangeras Matfestivalen i Skövde för trettionde gången. Det blir mattält i parken, nostalgitema på scenen och nyheten pop-up-restaurangen Brasserie Hertig Johan på torget.