Gå direkt till innehåll
Billingen Hike & Trail genomförs för första gången 11-13 september på Billingen och i vackra Vallebygden. Foto: Roger Borgelid/Turistrådet Västsverige

​Nytt vandrings- och löpevent på Billingen i september

Den 11-13 september genomförs eventet Billingen Hike & Trail för första gången. Det blir en upplevelsehelg i naturen med vandring eller traillöpning i grupp kombinerat med god mat på platåberget Billingen och i Vallebygden. Eventet är ett samarbete mellan Next Skövde och Trailhelg och ett antal lokala turistföretag.

Det finns ett stort intresse för upplevelser kopplade till vandring och trail-löpning, gärna i sällskap med andra och kombinerat med god mat. Nu introduceras det nya eventet Billingen Hike & Trail. Beroende på intresse kan man välja vandring eller upplevelselöpning i grupp. All aktivitet sker på Billingen, i Varnhem och Vallebygden. Det finns paket med antingen en eller två övernattningar och allt sker i samarbete mellan lokala aktörer.

- Billingen och Vallebygden bjuder på utmärkta förutsättningar för vandring och trail-löpning. Det tar vi fasta på när vi nu för första gången arrangerar Billingen Hike & Trail, säger Jessica Bergstrand, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Billingen Hike & Trail är ett samarbete mellan Next Skövde, Trailhelg samt ett antal andra lokala turistföretag. Förhoppningen från arrangörerna är att detta ska bli ett återkommande event i området.

Trailhelg är ett relativt nystartat företag med fokus på träningsresor i den skaraborgska naturen.

- Vi är jätteglada över samarbetet med Next Skövde och tror verkligen på den här produkten där vi vill ge förutsättningar för glädje i naturen. Vi hoppas att många kommer snöra på sig skorna och uppleva det fantastiska området till fots, oavsett om man vandrar eller springer, säger Malin Alner på Trailhelg.