Tisdagen den 22 februari och torsdagen den 24 februari är totalt 300 elever inbjudna till Alla på snö vid stadion på Billingen. Foto: Johanna Lundstedt, Kavelbroskolan

Premiär för Alla på snö på Billingen

I höstas anordnades Geokids på Billingen, ett projekt för alla barn i årskurs fyra på Skövde kommuns skolor med syftet att öka kunskapen om friluftsliv och allemansrätten. Nu tas nästa steg genom att ansluta projektet till Svenska Skidförbundets Alla på snö som även det vänder sig till årskurs 4 med fokus på rörelseglädje på snö. I samverkan med Svenska Skidförbundet har 30 elever på Barn- och fritidsprogrammet år 3 på Gymnasium Skövde Kavelbro genomgått en ledarutbildning både teoretiskt och praktiskt. I början av februari bjöd projektledaren Hanna Nordlöf från IF Hagen SK in till en uppskattad utbildningsdag för gymnasieeleverna som blev en lärorik, fartfylld och rolig inspirationsdag på längdskidor.

- Vi är så glada för att personalen och eleverna på Kavelbroskolan är positiva till Alla på snö. Gymnasieeleverna är så taggade att ta emot barnen i årskurs fyra nästa vecka. Till nästa säsong hoppas vi förutom längdskidåkningen även kunna alpinåkning i Billingebacken, säger Hanna Nordlöf.

Tisdagen den 22 februari och torsdagen den 24 februari är totalt 300 elever inbjudna till Alla på snö vid stadion på Billingen. Då blir det lekfulla övningar för att träna balans och smidighet, de kommer att få känna fartvinden med skidor på fötterna och de kommer få upp pulsen och bli härligt trötta efter två timmar på snö. All utrustning så som pjäxor, skidor och stavar tillhandahålls kostnadsfritt för skolorna tack vare projektmedel som IF Hagen SK erhållit från Svenska Skidförbundet.

- Ambitionen är att Alla snö ska bli ett långsiktigt projekt för Skövde kommuns alla skolor. Det är särskilt roligt att eleverna får testa på längdskidor inför SM-veckan 2023, säger Lotta Stigsdotter destinationsutvecklare Next Skövde.

Alla på snö ägs av Svenska Skidförbundet och kan genomföras tack vare bidrag från projektets samarbetspartners Vattenfall AB, OBOS AB och Svenska Postkodlotteriet.

Information om Alla på snö

Samling: