Skövde arrangerar SM-veckan 2023

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2020 09:03 CET

Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat ett antal städer och efter noga övervägande är det nu klart att Skövde står som värd för SM-veckan vinter 2023.

–Vi är mycket stolta och glada över att få stå som värd för SM-veckan och därmed få möjlighet lyfta fram Skövdes fantastiska föreningsliv. Satsningen stärker Skövde som idrotts- och besöksstad och visar på att vi har ett etablerat och rikt idrottsliv, säger Katarina Jonsson (M) kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.

–SM-veckan ger oss en fantastisk möjlighet att marknadsföra Skövde och visa övriga Sverige vad vi har att erbjuda i form av både föreningsliv och arrangörsförmåga säger Johan Ask (S) kommunalråd.

Stor bredd av idrotter
Styrkesport, dans, kampsport, bollsport, motorsport, skidsport och e-sport är exempel på idrotter som kan ta plats under SM-veckan på Skövdes olika idrottsarenor.

–Vi vill även bredda perspektivet för hur idrottsarenor kan se ut när vi öppnar upp vårt kulturhus som tänkbar arena, säger Anders Ståhl, affärsutvecklare Skövde kommun.

SM-veckan i Sundsvall 2019
Den senaste genomförda SM-veckan genererade en turistekonomisk omsättning på cirka 33 miljoner kronor och lockade totalt cirka 71 000 stycken besökare varav cirka 30 000 stycken unika besökare. Arrangemanget förekom i 2 894 artiklar under perioden januari - februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgick därmed till drygt 99 miljoner kronor. Dessutom hade SVT som sände SM-veckan över 800 000 tittare vid flera olika tillfällen.

Genom att arrangera SM-veckan i Skövde skapas ökade intäkter till näringslivet, en gemensam stolthet för staden och en chans att locka nya besökare. Medierapporteringen under SM-veckan förväntas dessutom att generera ett högt marknadsföringsvärde för Skövde.

Jag ser med glädje och spänning fram emot arbetet att i bred samverkan planera och genomföra ett av Skövdes största evenemang någonsin. SM-veckan blir ett sätt att ytterligare positionera Skövde som en stark idrotts- och arrangörsstad i Sverige, säger Mats Olsson, VD Next Skövde.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad, huvudort eller region. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är också att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar).

SM-veckan 2019 i siffror

För mer information, kontakta

Katarina Jonsson, (M) kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen 073-461 42 77

Johan Ask, kommunalråd (S) 073-344 09 86