Gå direkt till innehåll
En vårfest i centrum planeras i slutet av april/början av maj Foto: Mårten Bergkvist/Next Skövde

Skövde levererar – extra insatser pågår och planeras

Next Skövde fick i mars 2020 ett tilläggsuppdrag från kommunledningen om att ha beredskap för att genomföra evenemang och aktiviteter när Skövde kan öppna upp för fullt igen efter pandemin. För 500 000 kr ska aktiviteter genomföras som gynnar restaurang, handel och hotell. De första insatserna har nu aktiverats och resten följer under hösten respektive nästa vår.

Under våren 2020 samlades idéer in och ett nätverk av aktörer från restaurang, handel, hotell och näringslivsorganisationer aktiverades. De valde tillsammans ut tre paket:

Paket 1: Hemestertips. Här har kampanjinsatser gjorts under sommaren 2021 med fokus på att besöka Skaraborg och övernatta i Skövde. Nästa insats kommer att göras under hösten där några Skövdepersoner välkomnar till en aktiv upplevelse med guldkant i Skövde.

Paket 2: Kulturupplevelser. En vårfest i centrum planeras i slutet av april/början av maj. Den kommer att bli en del av förfester inför SM-veckan.

Paket 3: Marknader. En gemensam shoppinghelg för Skövde City, Commerce, Elins Esplanad och Stallsiken planeras första helgen i november. Områdena kommer att knytas samman med shoppingbuss och shoppingtåg.

- Det känns bra att ha en färdig planering som är förankrad bland de aktörer som ska dra nytta av insatserna. Vi har redan aktiverat igång ett paket och nu följer de andra i höst respektive nästa vår. Vi tror att det är bra att sprida ut insatserna för att få bästa effekt, säger Mats Olsson, vd på Next Skövde.