Gå direkt till innehåll
Vinnarlaget Team Family under SM i utomhusmatlagning 2018. Foto: Gustaf Adolfsson/Next Skövde

SM i utomhusmatlagning får sex deltävlingar i hela landet

2019 hålls tävlingen SM i utomhusmatlagning för fjärde gången. Nu börjar tävlingen på allvar sprida sig över Sverige. Finalen den 15 september på Billingen, Skövde kommer att föregås av inte mindre än sex deltävlingar spridda över landet. Först ut blir Östersund i mitten av maj och de följs sedan av Örnsköldsvik, Kinnekulle, Falkenberg, Dalsland och Växjö.

SM i utomhusmatlagning vill lyfta utomhusmatlagningen samt lokala råvaru- och livsmedelsproducenter. Lagen består av två till tre deltagare som har två och en halv timma på sig att tillaga en trerätters meny över öppen eld. De tävlande komponerar sin meny och får välja fritt utifrån en förutbestämd råvarukorg med lokalt innehåll.

På respektive ort kommer en deltävling att hållas med plats för 6-8 tävlande lag. Tävlingarna sker i olika sammanhang – alltifrån som en del av olika matevent till en tävling i beachvolleyboll. Från varje ort kommer sedan de bästa 1-2 lagen att kvalificera sig till finalen i Skövde.

– Det är väldigt roligt att vi nu på allvar slagit igenom och får stor nationell spridning på tävlingen. Att jobba med matlagning utomhus hänger väl samman med det ökande intresse vi ser inom besöksnäringen för outdoor-upplevelser säger Micael Worbin, projektledare hos arrangören Next Skövde.

Next Skövde är huvudarrangör för SM i utomhusmatlagning. De står bakom hela upplägget och arrangerar finalen som kommer att äga rum på Billingen Skövde den 15 september i samband med Sweden Outdoor Festival.

- Vi är nöjda över att nu kunna lägga ut alla deltävlingar på andra orter och fokusera på finalen. Vi tror att detta breddar upptagningen till tävlingen och vi ser fram emot en spännande tävling med hög kvalitet avslutar Micael Worbin på Next Skövde.

Kontaktpersoner:

Lina Fredin, Jamtli (Östersund), 070-325 00 74