Sommaren i Skövde startar med Junikalaset

Sommaren i Skövde startar med Junikalaset

Den 6-9 juni fylls stadskärnan i Skövde med roliga aktiviteter, musik och härliga sommarvibbar. Junikalaset startar med ett nationaldagsfirande den 6 juni på Kulturhustorget som leds av artisten Jessica Andersson. Dagen därpå, den 7 juni, invigs årets säsong för Sommartorg som lockade många unga med roliga gratisaktiviteter under förra sommaren. Den 7-8 juni blir det spelmässa på Commerce där det går att testa framtidens spel. Antikvitetsexperten Peder Lamm kommer till Hertig Johans torg den 8 juni och värderar Skövdebornas antikviteter.

- Vi hoppas att många passar på att fira in sommaren genom att njuta av aktiviteter, musik, kulturevenemang och den härliga sommarkänslan på stan, säger Katarina Blad, mötesansvarig på Next Skövde.

Nationaldagsfirande på Kulturhustorget med Jessica Andersson 6 juni
    Firandet startar med en nationaldagsparad som alla är välkomna att delta i. Paradtåget startar utanför Valhall kl. 13.45 och går genom stan för att landa på Kulturhustorget. Artisten Jessica Andersson håller i programmet där tal varvas med stipendieutdelning, musik, flagghissning och en avslutande konsert.

- Inne på Kulturhuset blir det guidad konstvisning och barnen bjuds in att måla sin egen Sverigeflagga. Vi välkomnar alla som vill vara med och fira Sveriges nationaldag i kulturens tecken, säger Towe Lindblom, kulturproducent, Skövde kommun.

Invigning av Sommartorg 7 juni
    Succén Sommartorg kommer tillbaka till stan även i sommar och den 7 juni firas invigningen med en kalasdag på stan. Det blir glass och ballonger, popcorn, ansiktsmålning och nyskriven barnteater blandat med käpphästar, pingis, tävlingar och pyssel.

Spelmässa på Commerce 7-8 juni
    På Spelmässan inne på Commerce kan alla spelfrälsta testa framtidens dataspel skapade av studenter från Högskolan i Skövde och startup-bolag inom Sweden Game Arena. Här kan besökaren både testa spelen och prata med kreatörerna bakom. Mässan är gratis och passar både barn, ungdomar och vuxna som är intresserade av spel och spelbranschen.

Värderingsevent med Peder Lamm 8 juni
    Antikexperten Peder Lamm som är känd från tv kommer till Hertig Johans torg i Skövde. Den som är nyfiken på värdet på gamla ägodelar kan få dem värderade av Peder. Förutom information om värdet delar även Peder med sig av sina expertkunskaper och spännande berättelser kring föremålen han värderar.