Gå direkt till innehåll
Billingen Skövde har gott om utrymme för aktiviteter. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

Stor aktivitet på Billingen vardag som helg

Det sjuder av aktivitet på Billingen Skövde. Visserligen brukar det vara mycket folk så här års, men i år slår det alla rekord. Och då handlar det ju dessutom om enskilda besök eftersom i princip alla evenemang och gruppresor är inställda.

Vardag som helg är det för tillfället gott om besökare på Billingen Skövde. De vandrar, grillar, cyklar, springer och leker. Området är stort, så det är inget problem med trängsel. För att underlätta att hålla avstånd har också en del ytterligare bord och bänkar placerats ut.

- För oss som jobbar med Billingens fritidsområde är det fantastiskt roligt att så många besöker området. Vi upplever att det också är nya besökare som hittar upp till oss och det är självklart extra roligt, säger Emma Wiezell, verksamhetschef.

Den stora aktiviteten syns tydligt på de två besöksmätare som just nu finns utplacerade utmed trailspåret och utmed Trollstigen. De senaste dryga två veckorna har trailspåret haft 590 passeringar, vilket motsvarar i snitt runt 40 per dag. På Trollstigen uppgår antalet passager till 2617 stycken, vilket motsvarar i snitt 145 per dag.

- Det här är glädjande siffror och det visar verkligen potentialen som Billingen Skövde har. Extra roligt är det ju att satsningen på Trollstigen som vi invigde förra året blivit så väl mottagen, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Även Hittaut som släpptes i helgen som gick har väckt stort intresse och redan efter 6 dagar har 934 personer börjat registrera check-points. Det är mer än en fördubbling mot tidigare år.