Succén Sommartorg åter på stan i Skövde

Succén Sommartorg åter på stan i Skövde

I sommar blir det återigen liv och rörelse på stan i Skövde när Sommartorg återkommer med aktiviteter för barn och unga. Något som är nytt för i år är en större invigning fredagen den 7 juni i samband med Junikalaset, utökade öppettider samt två nya aktiviteter.

- Årets Sommartorg invigs med en extra festlig dag med kalastema. Glasskiosken på torget, Kulturenheten på Skövde kommun och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling bidrar med roliga händelser under dagen, säger Emma Edqvist, destinationsutvecklare på Skövde Citysamverkan/Next Skövde.

Sommartorg kan beskrivas som en sommarfest dit alla är välkomna hela sommaren. Här kan besökaren köra en pingismatch, tävla i fotbollsspelet eller ta det lugnt och bygga lego eller pyssla. Syftet är att skapa liv och rörelse i stadskärnan och att erbjuda gratisaktiviteter varje dag under sommarlovet. Sommartorg bidrar dessutom till ökad sysselsättning bland unga genom att skapa sommarjobb åt ca 20 ungdomar.

- Sommartorg blev verkligen en succé förra året och det känns roligt att fortsätta med samma koncept och att få utveckla det. I år kan vi ha öppet två helger extra 7-9 juni samt 15-16 juni. Utifrån önskemål från förra sommaren kommer Sommartorg att ha öppet lite senare på dagarna och vi har utökat med nya de aktiviteterna twister och käpphästbana. Skövde Skateförening kommer dessutom att ställa sin skateramp på torget vecka 26-28 och flyttar då delar av sina aktiviteter till Sommartorg, säger Emma Edqvist.

Exempel på aktiviteter på Sommartorg:

Pingis, fotbollsspel, cornhole, 4 i rad, ansiktsmålning (fredagar), pyssel, lego, hoppa hage, käpphästhoppning, twister, hopprep, 3 i rad med mera.

Arrangörer Sommartorg

Skövde Citysamverkan arrangerar Sommartorg tillsammans med föreningar och företag/organisationer såsom Kulturarbetarcentrum, Friskis och Svettis samt Skövde skateförening. Vill du bidra med aktiviteter till Sommartorg? Kontakta då Emma Edqvist, Skövde Citysamverkan.