NEXTLINK ETABLERAS I USA

· Nextlink öppnar kontor i Dallas, Texas, USA · Nextlink rekryterar sju nya medarbetare · Nextlink stärker ledningen med tre personer Nextlink arbetar på världsmarknaden för headsets och har hittills endast haft kontor i Köpenhamn. I anslutning till rekryteringen av ny VD (Andrew L Berman) har styrelsen gjort bedömningen att bolaget bör etablera en viss verksamhet i USA, för att ytterligare underlätta den globala försäljningen. Nextlink stärker ledningen i företaget med ytterligare kompetens och rekryterar tre ledande befattningshavare. Jay Wasserman (Vice President of Global Sales - Konsumentprodukter) Wasserman (41 år) kommer att vara ansvarig för den globala försäljningen av Nextlinks konsumentprodukter och kommer spela en nyckelroll i Nextlinks tillväxtstrategi. Wasserman har 14 års erfarenhet inom olika trådlösa produkter och har arbetat lång tid med bluetooth-produkter. Wasserman kommer närmast från RadioShack, där han var chef för den globala försäljningen via distributörer. Han har även tidigare haft ledningspositioner inom företag som Novatel Wireless, Fossil, Ericsson och Let's talk Cellular. Phil Pozderac (Vice President of Global Sales - Professionella produkter) Pozderac (46 år) kommer att vara ansvarig för den globala försäljningen av Nextlinks professionella produkter, Invisio. Pozderac har under hela sin yrkesbana arbetar på ledande försäljningspositioner inom "hi-tech" branschen. Pozderac kommer senast från MedPact Inc, ett företag inom medicinsk bildbearbetning, och tidigare arbetsgivare inkluderar kontraktstillverkaren SC&T Internatonal Inc. Kirk Ritzman (Vice President of Business Development & Strategic Alliances) Ritzman (49 år) kommer att vara ansvarig för bolagets strategiska allianser med nuvarande och kommande samarbetspartners. Ritzman kommer även att ansvara för Nextlinks lisenciering och OEM kontrakt. Ritzman har 22 års erfarenhet av projektledning och affärsutveckling inom teknologisektorn. Ritzman kommer senast från RadioShack, där han var chef för affärsutvecklingen och var ansvarig för de strategiska allianserna med Mobility Electronics, Jamdat och Nextlink. "Det är glädjande att Andy Berman på kort tid har rekryterat några toppkrafter från mobilindustrin. Styrelsen förväntar sig en väsentligt ökad försäljning och förbättrat resultat till följd av förstärkningen på säljsidan. Mobilindustrin är till sin natur global, och det är glädjande att Nextlinks organisation allt bättre återspeglar detta. De stora tillväxtmarknaderna för våra produkter finns i USA och Asien, och vi blir nu allt bättre bemannade för att ta vara på de affärstillfällen som bjuds", säger ordförande Christian Paulsson i en kommentar. Produktledning, Marknadsföring, R&D samt Operations kommer att vara baserade i Köpenhamn, medan kontoret i Dallas kommer fokusera på internationell försäljning och strategiska allianser med mobiloperatörer, mobiltelefon tillverkare m.fl. Lokaliseringen i Dallas ökar kontakten med den växande amerikanska marknaden. Stockholm den 22 maj 2006 Nextlink AB (publ) Frågor besvaras av: Christian Paulsson, styrelsens ordförande Mobil: +46 70 211 0010 E-mail: christian@lage.se Nextlink tillverkar och säljer headsets och headphones till mobiltelefoner och tvåvägs radioenheter. Den huvudsakliga produktstrategin är att utveckla så små enheter som möjligt för användaren, med hög prestanda och innovativ, avancerad teknik.