Föräldrar högläser mer sällan böcker för sina barn – och bokstunderna blir allt kortare

Högläsning är en utmärkt aktivitet för att väcka barns intresse för böcker och stärka deras ordförråd. Därför är det oroväckande att föräldrar verkar läsa allt mindre böcker för sina barn. Det visar en undersökning som boktjänsten Nextory genomfört. Endast tre av tio föräldrar högläser böcker för sina barn dagligen och de flesta läser mindre än tio minuter vid ett vanligt lästillfälle.

Föräldrar i Sverige högläser allt mer sällan böcker för sina barn. Enligt en rapport som Läsrörelsen släppte 2012 läste endast 35 procent av föräldrar med barn i åldern 0–9 år dagligen med sitt barn, jämfört med 74 procent bara tio år tidigare. Denna siffra ligger nu på 30 procent enligt Nextorys undersökning.

– Högläsning eller boklyssning är supermysiga stunder ihop med barnen. Man är nära varandra och historierna gör det lättare att prata om ämnen som annars kanske upplevs som svåra och känsliga för både föräldrar och barn. På Nextory jobbar vi stenhårt för att göra litteratur mer tillgänglig och skapa läsupplevelser som får fler ska upptäcka de stora fördelarna med böcker, säger Elin Bäckman, kommunikationschef på Nextory.

Nextory har också undersökt hur länge föräldrar vanligtvis läser för sina barn vid varje lästillfälle. Enligt undersökningen har bokstunderna blivit kortare jämfört med Läsrörelsens siffror från 2012. För sju år sedan varade en högläsningsstund vanligtvis 15 minuter. I Nextorys nya undersökning svarar den största andelen föräldrar att de läser under tio minuter. Nextorys läsexperter har därför tagit fram fem tips för att förlänga bokstunderna i vardagen.

Nextorys bästa högläsningstips:

1. Ha böcker överallt
Se till att det finns böcker på många ställen hemma. Du kan till exempel sätta upp en bokhylla i barnens höjd bredvid andra leksaker eller lägga böcker i travar runt om i vardagsrummet, köket eller badrummet. Det ska alltid gå att läsa en bok!

2. Hitta nya lässtunder
Godnattsagor i all ära, men se till att läsningen även blir en naturlig del av dygnets andra timmar. Hitta nya stunder för böcker, exempelvis när ni sitter på bussen, i badkaret eller vid frukosten.

3. Starta en bokutmaning
Gör läsningen till en lek! Sätt upp en utmaning för hur många böcker ni ska läsa tillsammans under en vecka, en månad eller kanske under ett år. Och lova en härlig belöning när ni har klarat målet! Varför inte ett besök till Astrid Lindgrens värld eller Muminvärlden?

4. Läs på spännande platser
Skapa härlig stämning genom att läsa på en plats som passar bokens handling. Om en bok handlar om bilar – läs i bilen. Sätt upp ett tält i trädgården och läs en spännande bok eller lyssna på en spöksaga under en promenad i mörkret.

5. Läs och prata om böcker själv
Kom ihåg: ”Children don’t hear us, they imitate us”. Föregå med gott exempel och läs när dina barn ser dig. Ha också roliga och inspirerande samtal om böcker hemma.

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Laurén, pressansvarig
carolina.lauren@nextory.com, 073-316 34 20

Om undersökningen:
Undersökningen är beställd av Nextory och genomförd av undersökningsföretaget Ipsos under 2019 via en webbenkät. Totalt har 2 710 personer i Sverige från 15 år och uppåt deltagit i studien som är statistiskt säkerställd.

Bilaga.

1. Uppskattningsvis, hur ofta högläser du böcker för ditt/dina barn som är mellan 0 till 9 år?

Totalt
Varje dag 30 %
Flera gånger i veckan 31 %
En gång i veckan 10 %
2–3 gånger i månaden 8 %
En gång i månaden 5 %
Varannan eller var tredje månad 3 %
En gång per halvår 1 %
En gång per år 0 %
Mer sällan 4 %
Aldrig 6 %
Vet ej 1 %

2. Hur länge högläser du uppskattningsvis med ditt/dina barn, som är
mellan 0 till 9 år, vid ett vanligt lästillfälle?

Totalt
5 minuter eller mindre 9 %
6 till 10 minuter 27 %
11 till 15 minuter 35 %
16 till 30 minuter 20 %
31 till 45 minuter 4 %
46 till 60 minuter 2 %
60 minuter eller mer 1 %
Vet ej 1 %

Om Nextory
Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015. Visionen är att öka läsandet genom rikare läsupplevelser. Appen finns tillgänglig i Sverige, Finland, Tyskland och Danmark. Nextory är den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.