Inför Bokmässan 2016: Ny undersökning visar att svenskar tror på e-boken

Inför Bokmässan 2016: Ny undersökning visar att svenskar tror på e-boken

Inför Bokmässan 2016:
Ny undersökning visar att svenskar tror på e-boken

Torsdagen den 22 september börjar Bokmässan och den 16 september var det Internationella e-bokens dag – ett modernt sätt att läsa och uppleva berättelser. I USA utgörs cirka 25 procent av bokmarknaden av e-böcker, och lusten att var som helst kunna läsa via mobil eller surfplatta ökar även i Sverige. Fler än var femte svensk har läst en e-bok det senast året och över hälften ska läsa mer e-böcker kommande år. Det visar Nextory och SSI:s undersökning med 1 000 svenskar gjord mellan 3-15 september 2016.

I morgon, den 16 september, uppmärksammas den Internationella e-bokens dag runt om i världen. I USA har det länge varit mer populärt att läsa e-bok på mobil eller surfplatta än att lyssna på ljudbok. Hos Nextory känner man av samma tendenser då e-boken tar allt fler andelar från ljudboken varje månad i antalet lästa titlar.

- Vi startade Nextory för att göra litteratur, kultur och kunskap lättillgängligt och inspirerande. Tillgängligheten och läsförståelsen är viktiga grundstenar i ett demokratiskt kunskapssamhälle och därför är jag så klart glad att allt fler hittar e-boken, säger Shadi Bitar, vd och grundare av Nextory.

I Nextorys och SSI:s undersökningen säger fler än hälften av svenskarna (52 procent) att de troligtvis ska läsa mer e-böcker det kommande året. Fler än var femte svensk (21 procent) har läst en e-bok det senaste året och de flesta bor i Norrland (28 procent). Det är ett bra exempel på att e-boken ökar tillgängligheten i glesbygden.

E-boken och läsförståelse
Det finns forskningsrapporter som visar att barn och unga som läser digitalt ligger på en högre läsnivå än andra, och det finns forskningsrapporter som visar motsatsen. Enligt Nextorys undersökning tror 15 procent av svenskarna att e-boken bidrar mest till ökad läsförståelse och var fjärde e-boksläsare (25 procent) tror samma sak.

- Det ska bli intressant att följa utvecklingen av läsförståelse då e-boken ökar tillgängligheten och bidrar till att allt fler läser. Jag tror att både pappers- och e-boken gynnar läsförståelsen, men kanske på olika sätt. Ljudboken bör man se som ett komplement, säger Shadi Bitar, Nextory.

Topp 4: De mest populära tillfällena att läsa en e-bok
1. I sängen innan jag somnar 44 %
2. När jag pendlar 22 %
3. När jag äter frukost/lunch/middag 12 %
4. På toaletten 10 %

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Nextory och SSI, och svarsperioden var mellan den 3-14 september 2016. Totalt har 1 000 svenskar svarat på den i åldrarna 18 år upp till 55+. 196 respondenter bor i Stockholm, 90 i Göteborg, 49 i Malmö och resten i övriga Sverige.

För er information, vänligen kontakta:
Shadi Bitar, VD och grundare Nextory
Tel: 070-781 74 47shadi@frescano.se

Om Nextory
Nextory erbjuder en abonnemangstjänst med obegränsad tillgång till både e-böcker och ljudböcker. Bakom Nextory står Shadi Bitar och Ninos Malki som har lång erfarenhet av nyskapande bokutgivning. Duon startade Earbooks 2003 som erbjöd ljudböcker via cd. År 2009 var Earbooks landets största fristående ljudboksförlag. År 2009 mottog de Kung Carl XVI:s pris som Årets nybyggare. Nextory AB är ett dotterbolag till Frescano Group, där även bolagen Svenska Julförlaget och Vår Bazaar ingår. Läs mer på www.nextory.se.