Kya, Daphne, Remus & Benedict: 14 babynamn från böckerna som spås bli trendiga i framtiden

Spekulationerna om en corona-babyboom har gått heta under året och samtidigt letar allt fler föräldrar efter annorlunda namn till sina små. Nextory har därför listat 14 namn från populära böcker som kan komma att bli trendiga framöver.

1. Kya: Namnet uttalas “kaja” och återfinns i boken Där kräftorna sjunger” av Delia Owens, som ligger högt upp på Nextorys topplista över de mest lästa böckerna 2021.

2. Benedict: Namnet betyder välsignelse och återfinns i Bridgerton-serien. Om det äggiga namnet inte riktigt faller dig i smaken kanske namnen på de andra tre bröderna Colin, Gregory eller Anthony gör det istället?

3. Daphne: Detta namn har ursprung från Grekland och återfinns även detta i den omåttligt populära Bridgerton-serien. Kanske kommer även de andra döttrarnas namn bli trendiga. Vad sägs om Eloise, Francesca eller Hyacinth?

4. Joona: Författarduon Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, eller mest kända under pseudonymen Lars Kepler, är bra på att namnge karaktärer. Inte omöjligt att Joona snart dyker upp på topplistorna snart, för både flickor och pojkar.

5. Faye: En annan bok som många läst och lyssnat på under året är Camilla Läckbergs “Vingar av silver”. Sannolikheten är därför stor att namnet Faye, som huvudpersonens i boken heter, kommer dyka upp mer och mer.

6. Emir: Bara drygt 1000 personer har idag Emir som tilltalsnamn i Sverige. En fiktiv sådan är den före detta MMA-fightern som är huvudpersonen i Jens Lapidus bok Paradis City.

7. Saga: Saga Bauer är en av poliserna i Lars Keplers succéböcker. Ett namn med fornnordiskt ursprung som redan har börjat trenda en hel del under senare år.

8. Peeta: Peeta Mellark är en av de mest omtyckta karaktärerna i böckerna om Hungerspelen av Suzanne Collins. Ett väldigt speciellt namn som kan vara ett alternativ till namnet Peter.

9. Electra: Namnet betyder lycka och återfinns i Lucinda Rileys extremt populära bokserie “De sju systrarna” på Nextory. Några av de andra systrarna heter Maia, Ally och Tiggy.

10. Remus: J.K. Rowling kan verkligen konsten att trolla fram otroliga namn på sina karaktärer. Kanske kommer Remus bli ett vanligare namn än Rasmus på lekplatserna framöver?

11. Polly: Jenny Colgan är en mycket uppskattad sommarförfattare, som bland annat skrivit “Lilla bageriet på strandpromenaden”. Huvudpersonen heter Polly vilket också är ett vanligt för papegojor, men kanske snart även för bebisar?

12. Connell: Connell är en av karaktärerna i Sally Rooneys bästsäljare “Normala människor”. Endast fyra personer i Sverige heter detta ovanliga namn idag och det funkar utmärkt för såväl flickor som pojkar.

13. Luna: Namnet betyder måne på latin, men är definitivt mest välbekant från Harry Potter-böckerna och den fantastiska karaktären Luna Lovegood.

14. Jamie: Visst fanns det en ordentlig hatkärlek till Jamie Lannister i Game of Thrones-böckerna, men ett fint namn är det allt. Det är från början skotskt och en variation på James.