Ny undersökning visar: Det vill svenskarna helst läsa på hemestern

Ny undersökning visar: Det vill svenskarna helst läsa på hemestern

Boktjänsten Nextory förutspår högtryck för digitala böcker när många svenskar nu semestrar på hemmaplan. Nextory har därför gjort en stor undersökning för att ta reda på vilken genre svenskarna är mest sugna på att läsa och vilka författare som är sommarens hetaste.

Sol, bad och böcker är en utmärkt kombo för sommaren. Det är något som bekräftas av Nextorys undersökning som visar att sommaren överlägset är den årstid då flest ägnar sig åt läsning och lyssning. Hela 25 procent av svenskarna konsumerar mer böcker under sommaren än under resten av året.

Deckare i topp
Sverige är som bekant ett deckarälskande land. Därför är det föga förvånande att deckare toppar listan över mest populära genren. Så många som 30 procent uppger att de vill läsa eller lyssna på en mordhistoria i sommar. Därefter uppger 14 procent att sommaren främst kommer fyllas med romaner och feelgood. Böcker ur genrerna “Samhälle & Politik” och “Serier & Humor” är däremot de som är minst populära.

– Det verkar som att deckardrottningen Sofie Sarenbrant har chans att bli sommarens populäraste författare. Hon toppar vår lista över den författare flest vill läsa eller lyssna på i sommar. Det är roligt att se att Sofie fortsätter briljera och imponera med sitt författarskap, säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

Topplista: Sommarens mest populära genre
1. Deckare
2. Romaner
3. Feelgood & Romance
4. Spänning
5. Sanna historier

Topplista: Sommarens mest populära författare
1. Sofie Sarenbrant
2. Camilla Läckberg
3. Mari Jungstedt
4. Lars Kepler
5. Emelie Schepp
6. Denise Rudberg
7. Leif GW Persson
8. Fredrik Backman
9. David Lagercrantz
10. Ninni Schulman

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd bland Nextorys svenska användare via en webbenkät under juni 2020. Totalt har 4 500 personer i Sverige från 18-65 år deltagit i studien.

Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015. Visionen är att öka läsandet genom rikare bokupplevelser. Appen finns nu tillgänglig på flera europeiska marknader och Nextory är den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.