Var femte bok som konsumeras på Nextory är en e-bok

Var femte bok som konsumeras på Nextory är en e-bok

E-böcker har ökat i popularitet bland svenskarna under det senaste året. Det visar en ny kartläggning som Nextory har sammanställt inför den internationella e-boksdagen som firas världen över den 18 september. Nextory kan nu också meddela att en femtedel av alla böcker som konsumeras i tjänsten är e-böcker.

E-bokens dag, eller "Read an Ebook Day" som dagen heter internationellt, firades för första gången 2014 och är skapad av e-boksföretaget OverDrive. Syftet med dagen är att uppmuntra fler att läsa e-böcker. Enligt en undersökning som Nextory lät genomföra tidigare under året läser 41 procent av svenskarna e-böcker. Det är en ökning med 11 procentenheter sedan 2019, då 30 procent av svenskarna uppgav att de läste e-böcker.

– E-boken är långt ifrån lika populär som ljudboken, men i takt med att allt fler vänjer sig vid att läsa längre texter i mobil och platta kommer även e-boksläsandet att öka. Digitala tidningar har redan fått ett stort genomslag och vi är övertygade om att boken kommer gå samma väg till mötes, men det krävs en större beteendeförändring. Speciellt bland de äldre. För den yngre generationen är det redan mycket mer naturligt att läsa digitalt, säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

Vingar av Silver av Camilla Läckberg är så här långt den mest populära e-boken bland vuxna under 2020, medan Greta och Georg går och badar av Mark Baker och Neville Astley är den e-barnbok som är mest läst. Samtidigt är Sofie Sarenbrant den mest populära e-boksförfattaren bland vuxna på Nextory och bland de små är Martin Widmarks e-böcker mest lästa.

E-läsning för utveckling
Den mest populära e-bokgenren på Nextory är personlig utveckling. Därefter kommer barnböcker och romaner. Detta skiljer sig från de mest populära ljudboksgenrerna. När det kommer till ljudböcker är det istället biografier och deckare som ligger högst i topp. Bilderböcker, som man kan läsa och samtidigt lyssna på, är också mycket populära bland barn i appen.

Mest populära e-boksgenrerna 2020
1. Personlig utveckling
2. Barnböcker
3. Romaner
4. Samhälle & politik
5. Biografier & reportage

Mest populära e-böckerna bland vuxna 2020
1. Vingar av silver av Camilla Läckberg
2. Mytomanen av Sofie Sarenbrant
3. ADHD i bilder av Victor Wikander
4. En bur av guld av Camilla Läckberg
5. Bara lite till av Simona Ahrnstedt

Mest populära e-barnböckerna 2020
1. Greta och Georg går och badar av Mark Baker & Neville Astley
2. Dagspöket på sjukhus av Jujja Wieslander
3. Vem är sjuk? av Stina Wirsén
4. Bockarna Bruse av Catarina Kruusval
5. Vem blöder? av Stina Wirsén

Statistik och undersökningar: Kartläggningen är baserad på Nextorys egen statistik bland hundratusentals personer som läst böcker under 2020. Justeringar för ökningar av användare i tjänsten har gjorts för att siffrorna ska vara jämförbara. Undersökningarna från 2019 och 2020 är genomförda via webbenkäter av undersökningsföretaget Mejsel, på beställning av Nextory. Totalt har 2 000 personer i Sverige deltagit i studierna som är statistiskt säkerställda på riksnivå.

Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015. Visionen är att öka läsandet genom rikare bokupplevelser. Appen finns nu tillgänglig på flera europeiska marknader och Nextory är den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.