Ny solenergi till Nya Hovås

Ny solenergi till Nya Hovås

Idag driftsätter vi vår stora solcellsanläggning i Nya Hovås. Anläggningen beräknas kunna producera cirka 220 000 kWh el per år, vilket motsvarar nästan 90 lägenheters årsförbrukning av hushållsel.

Solcellsanläggningen som består av 800 paneler med en sammanlagd effekt på 244 kW beräknas kunna ge cirka 220 000 kWh el på årsbasis.

– Hållbart tänkande är alltid i fokus i våra projekt, liksom att det vi bygger ska vara estetiskt tilltalande. Vi är mycket glada över att anläggningen nu är färdig och i drift och ser fram emot att producera massor med förnybar energi åt våra hyresgäster säger Mikael Berg, projektledare på Next Step.

Efter samtal med flera olika leverantörer valde Next Step att samarbeta med E.ON. De har hjälpt till med såväl projektering som montering vilket nu resulterat i en såväl snygg som effektiv anläggning.

– För E.ON är det självklart att alltid sätta kunderna främst, så när Next Step ville ha sobert svarta solpaneler med svart ram gick vi självklart dem till mötes. Den gamla föreställningen om att klimatsmarta lösningar är detsamma som fult och klumpigt stämmer verkligen inte längre, solcellspaneler idag kan vara hur snygga och eleganta som helst – utan att tumma på effektiviteten, säger Marc Hoffmann vd E.ON Sverige.

• 800 solcellsmoduler (Yta?)
  • 244 kW effekt
  • Beräknas ge 220 000 kWh/år vilket motsvarar 88 lägenheters årsförbrukning av hushållsel
  • Driftsättning oktober 2019
  • Ämnen