Peder Wahlgren, VD för GoCo Health Innovation City

GoCo Health Innovation City går in i nästa fas

Med en nyligen antagen detaljplan och ett fördjupat samarbete med Astra Zeneca tar GoCo Health Innovation City nu ett stort steg mot genomförande. Dessutom har initiativtagarna Next Step och Vectura Fastigheter tillsatt Peder Wahlgren som ny VD i det gemensamma joint venture bolaget.

Visionen om ett världsledande innovationskluster inom hälsa närmar sig verklighet. Projektet har mottagits väl hos många viktiga intressenter vilket gör att det nu accelereras.

– Vi står just nu vid ett vägskäl i Sverige, där vi har potential att verkligen ta globalt ledarskap inom Life Science. Den politiska viljan finns, och vi har redan flertalet framåt-drivande företag, organisationer och individer baserade i Sverige, säger Matti Ahlqvist, Site Director för AstraZeneca Göteborg och fortsätter:

– För att ta oss till nästa nivå, behöver vi skapa plats för olika bolag och perspektiv att komma samman för att samarbeta och öppna upp för nya innovativa idéer. Detta är precis vad GoCo Health Innovation City kommer skapa.

Hälsa och innovation är redan väl förankrat i Västsverige och tack vare projektets starka partners är ambitionen att skapa ett innovationscenter som får betydelse på den globala arenan.

Peder Wahlgren blir med sina 30 år i branschen varav de senaste 20 på Wallenstam ett viktigt tillskott i projekts genomförandefas.

– Det känns fantastiskt bra att ha ett av världens ledande life-science bolag ombord med erfarenhet och kompetens som ger ytterligare kraft åt innovationssamarbetets breda partnerskap. Det gäller även Mölndals stad som är en framsynt och handlingskraftig kommun, säger Peder Wahlgren.

Läs mer om projektet på GoCo Health Innovation City

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peder Wahlgren

VD i joint venture mellan Next Step/Vectura Fastigheter