Next Step Groups signaturbyggnad Nodi vinner prestigefyllda arkitektur-priset Dezeen Awards, kategori ”Business Building”

Nu står det klart att Nodi, Nya Hovås senaste landmärke, kammar hem förstapriset i Dezeen Awards, en av världens kanske mest prestigefyllda branschpris inom design och arkitektur. Byggnaden som stod klar under våren är ett av Sveriges första kontorshus av trä och är ett samarbete mellan stadsutvecklaren Next Step Group, Bygg-Göta, White Arkitekter samt byggentreprenören BRA Group.

Med träkänsla rakt igenom och fem iögonfallande våningar som växer i storlek för varje våningsplan så har byggnaden alltsedan uppförandet uppmärksammats både nationellt och internationellt för sin spektakulära arkitektur och innovativa byggteknik. Nu får byggnaden sitt första stora internationella designpris för bästa kontorsbyggnad i Dezeen Awards 2021.

– Det är både ärofyllt och fantastiskt roligt att få ta emot detta pris och denna fina utmärkelse. Nodi är en spektakulär byggnad där vi lyckats förverkliga hållbarhet, ekonomi och arkitektur genom tidig involvering och öppenhet mot en gemensam vision, säger Oskar Lindström, projektledare på Next Step Group och ansvarig för byggnationen av Nodi.

Med en nytänkande process så visar Nodi att det är möjligt att skapa en byggnad med modiga val som uppfyller såväl morgondagens anspråk på hållbart byggande som dagens krav på både lönsam och estetiskt tilltalande arkitektur.

– Vi var tidigt överens om att Nodi skulle bli en pärla i trä i Nya Hovås. Att Nodi nu valts ut av en så välrenommerad jury till ett av världens bästa arkitekturprojekt, det känns fantastiskt kul, säger Joakim Hansson, ansvarig arkitekt på White.

Bedömningen har gjorts utifrån ett helhetsperspektiv som omfattar utseende, innovation, användarperspektiv och miljö där juryn bestått av några av arkitekturvärldens mest inflytelserika personer. Totalt deltog 4 700 projekt från 86 olika länder i tävlingen.

Juryns motivering lyder:
"Det här är ett fantastiskt exempel på hållbarhet. Projektet visar på en mycket bra användning av trä med ett magnifikt utförande och bra fingertoppskänsla både arkitektoniskt och tekniskt. Det är fantastiskt bra att minska beroendet av betong."

Next Step Group tar nu träbyggandet vidare där nästa stora projekt är bostadsområdet Wendelstrand vid Landvettersjön i Göteborg. Här står nu cirka 1000 bostäder på tur att byggas med fokus på träbyggnation och hållbarhet.

Fakta Nodi
Nodi rymmer idag fyra våningar med kontor samt en upplevelserik handelsplats i entréplanet med bland annat ledande mode och inredning. Som kuriosa så har hela 5 909 meter limträ, en sträcka närmare 6 kilometer lång, använts för att anlägga byggnaden.

Byggherre: Next Step Group och Bygg-Göta
Arkitekt: