NSG byggstartar kreativa kontor för snabbväxare

Samtidigt som en helt ny stadsdel växer fram skapas framtidens arbetsplatser med fokus på snabbväxande företag.

I slutet av april byggstartade Next Step Group handels- och kontorshuset Primo i Nya Hovås. Husets första hyresgäst blir The House, ett koncept där snabbväxande företag kan hyra kontorsplatser och där det är deras behov som styr. Miljön kan liknas vid en kombination av lounge, mötesplats och kreativt kontor.

-"Hos oss ingår mänsklig energi och kreativ miljö", förklarar Louise Heilborn på The House. "Vi ser det mer som ett drivhus för idéer än ett vanligt kontor".

Allt fler vill tillbringa sin arbetstid i en miljö som präglas av kreativa möten och ömsesidigt idéutbyte mellan snabbväxande företag. Energin uppstår i samspelet mellan entreprenörer som korsbefruktar och inspirerar varandra. Detta sker i New York, London, Hamburg, Sydney och andra internationella miljöer – och snart alltså i Sverige.

-"Vi har besökt ett antal liknande ställen och blivit inspirerade", säger Jacob Torell. "Framförallt fick vi en skön bekräftelse på att vi själva var på rätt spår. Det handlar om arbetsmiljöer där trivsel och gemenskap sitter i väggarna redan från dag ett. Från hotellindustrin har vi även lånat in ett nytt servicetänk, som blir ytterligare en bonus för hyresgästerna i The House".

Bygget av Primo är igång, och flera företag har redan signalerat intresse. När huset står klart om ett år blir det göteborgsregionens modernaste kontors- och handelshus, därtill klassad som Miljöbyggnad Guld. I bottenplan finns 5-6 olika butiker som anknyter till konceptet med handplockade och unika butiker. På andra våningen huserar The House, där Next Step Group själva finns bland hyresgästerna.

Här är miljön avslappnad men strukturerad, inte olikt en liten italiensk stad. Kaffebaren är ”torget” och hjärtat för olika sociala aktiviteter, medan gränderna leder ut till de olika företagen, med arbetsplatser för upp till 200 personer.

Flexibilitet är ett nyckelord för The House. Som hyresgäst kan man antingen hyra en enskild arbetsplats med fast skrivbord, eller slå sig ned där det finns ledig plats. Det går också att hyra en definierad zon i lokalen. Allt beror på var företaget befinner sig i sin utveckling för stunden.

-"Det ska vara enkelt att växa i The House. Lokalfrågan är ofta en begränsande faktor för växande bolag, men här kan dom fylla på med folk efter behov. Vi kräver heller inga jättelånga avtalstider", säger Jacob Torell. "The House ligger helt i linje med vår vilja att utmana och göra nytt i en konservativ bransch".

Satsningen på The House-konceptet i Primo är en viktig del i helheten Nya Hovås, den småskaliga blandstaden i världsklass som Next Step Group är initiativtagare till, med HSB Göteborg, Skanska, Familjebostäder och Veidekke som partners på bostadssidan.

Next Step Group är ett fastighetsbolag i Göteborg inriktat på projektutveckling och förvaltning av kommersiella- och bostadsfastigheter. Vi är en kunskapspartner som låter drivkraft, engagemang och kompetens samverka för att nå bästa resultat. Next Step Group drivs av Jacob Torell och Joakim Garfvé.

Johan Dahlquist

Presskontakt Head of Marketing Communications 0733 46 40 46