Foton: Petra Björstad

Sociale – en ny social mötesplats, boqueria och vinbar har slagit upp sina dörrar i Nya Hovås

Sociale, mötesplatsen, boquerian och vinbaren vars ambition är att leverera en av Göteborg främsta matupplevelser öppnade i Nya Hovås torsdagen den 6 december. Bakom satsningen står krögaren, entreprenören och lokalbon Magnus Patrikson som bl.a. ligger bakom omvandlingen av Biljardpalatset i Göteborg.

Torsdagen den 6 december invigdes Sociale, en ny social mötesplats med fokus på mat från de spanska, franska och italienska köken samt gästande kvalitetsviner från jordens alla hörn. Sociale består av tre delar, en boqueria, en vinbar och en exklusive lounge med fyra bowlingbanor och sex fullskaliga shuffleboards. Atmosfären drar inspiration från de spanska saluhallarna och den sociala sydeuropeiska matkulturen.

– Vår ambition är att leverera en av Göteborgs främsta kvalitativa matupplevelser. Vi har valt kockarna och personalen med omsorg, likaså kvalitén på råvarorna som vi aldrig kommer att tumma på. Jag brukar säga att vi ska erbjuda sofistikerad enkelhet då det sista vi vill är att bli en otillgänglig finkrog, säger ägaren och grundaren Magnus Patrikson.

Till en början har cirka 15 personer anställts varav en kock som flyttat hit från Italien. För entreprenören Magnus Patrikson ligger satsningen på Sociale extra varmt om hjärtat då han bor i området.

– Nya Hovås har vuxit till att bli en hemtrevlig stad med en fantastik lokalanda och socialt umgänge. Med Sociale vill jag bidra till att bygga detta vidare genom att tillgodose efterfrågan på kvalitativa matupplevelser. Tiden då man måste åka in till Göteborg för att få en god matupplevelse är förbi, säger Magnus Patrikson.

Förutom att erbjuda ett gediget utbud av viner på plats kommer det från start vara möjligt att köpa med sig både ostar och charkuterier från vinbaren. Sociale har öppet tisdag till söndag. I februari planeras ett italienskt inspirerat café att öppna i lokalerna.

Om Nya Hovås

Med hjälp av korta beslutsprocesser, medborgardialog och lyhördhet har Nya Hovås växt upp och blivit en levande stadsdel och en spännande besöksdestination. Här har ”livet mellan husen” prioriterats och istället för att bli en traditionell handelsdestination har vi satsat på ett small shops-koncept, som ytterligare bidrar till att göra Nya Hovås till en stadsdel att både leva, verka i och besöka. En blandstad i världsklass, helt enkelt. När Nya Hovås är färdigbyggt bor cirka 5 000 personer i området och det finns 75 000 kvm kommersiell yta för verksamheter.