Nyhet -

Elektronisk signering och identifiering möjliggör för enklare kundhantering på Brummer & Partners

Brummer & Partners har sedan de började med en lösning för autentisering och signering från neXus ökat antalet kunder markant i jämförelse med tidigare år.

Brummer & Partners är kapitalförvaltare med både institutioner, privatpersoner och företag som kunder. År 2011 startade företaget ett livförsäkringsbolag och likt många andra aktörer hade Brummer & Partners ett webbformulär för blivande kunder att teckna upp sig som ny kund. Dock var ansökningsprocessen både manuell och resurskrävande internt.

– Vi såg ett behov både för oss och för blivande kunder att göra ansökningsprocessen enklare och tydligare med färre steg och det var då neXus med sin elektroniska signaturlösning kom in i bilden, säger Joakim Millås som är affärsutvecklingsansvarig på Brummer & Partners.

Tidigare skulle fem steg på webben fyllas i för att bli kund. En PDF-fil skulle skrivas ut, signeras och skickas med post till Brummer & Partners. Mellan 70 och 80 procent av alla som påbörjade processen avslutade den aldrig.

– Vi började titta efter en ny lösning i september 2013 och utvärderade då flera alternativ från olika säkerhetsföretag. Något som vi lade stor vikt vid i utvärderingen var referenser, och detta hade neXus. neXus hade dessutom många kunder inom vår bransch.

Efter en gedigen utvärdering beslutade Brummer & Partners sig för att använda två molntjänster från neXus och efter årsskiftet var de i drift. Med ”Identity Service” och ”Signing Service” har hela flödet i ansökningsprocessen automatiserats. Delar som kunden innan var tvungen att fylla i togs bort och på så sätt kapades flera steg. Ingenting behöver längre skrivas ut eller skickas på posten, utan hela processen kan göras via webben.

– Hittills är vi mycket nöjda med resultatet. Pappersflödet är borta och efter årsskiftet har vi ökat antalet kunder med flera hundra procent. Självklart har även andra faktorer som det goda förvaltningsåret 2013 bidragit till denna ökning men det nya webbformuläret för att teckna sig för ett sparande med hjälp av neXus-lösningen har spelat roll, säger Joakim Millås.

Joakim Millås berättar att signeringsfunktionen dessutom har besparat Brummer & Partners manuellt arbete i och med att pappersflödet har försvunnit. Nu behöver de inte längre gå igenom pappersansökningarna som tidigare kom med posten.

– Vi slipper mycket av den manuella hantering vi tidigare hade vilket har effektiviserat verksamheten och ger oss än mer tid att fokusera på de ökade kundtillströmningen och mer kvalitativa uppgifter. Så trots kundökningen har det inte blivit mer att göra för oss och vi är nu rustade för en fortsatt tillväxt, avslutar Joakim.

Fakta om lösningen:

För inloggning och säker kommunikation för sina slutanvändare använder Brummer & Partners dels molntjänsten neXus Identity Service där användaren autentiserar sig med hjälp av BankID. När användaren är autentiserad förs denna information vidare till neXus Hybrid Access Gateway där den godkände användaren får tillgång till de efterfrågade tjänsterna. Hybrid Access Gateway används också för att skydda kommunikationen hela vägen från användarens enhet till applikationen med hjälp av bland annat SSL kryptering och sessionshantering.
För elektronisk signering använder Brummer & Partners sig av molntjänsten neXus Signing Service, en molnbaserade signeringstjänst som erbjuder kvalificerad elektronisk signering med hjälp av BankID. Brummer & Partners applikation är via en enkel integration sammankopplad med neXus Signing Service som hanterar all data som skall signeras. Genom att göra om vanliga webbformulär till signerbara dokument, utan programmering, förenklas och effektiviseras implementationen avsevärt. Slutanvändaren märker inte något av de underliggande processerna då upplevelsen är som att vara kvar i den ursprungliga applikationen.

Om Brummer & Partners

Brummer & Partners är en kapitalförvaltare med fokus på att åstadkomma god riskjusterad och absolut avkastning. Bolaget förvaltar omkring 118 miljarder kronor åt privatpersoner, företag och institutioner. Brummer & Partners har cirka 400 anställda och kontor i sex länder. För företag, arbetsgivare och privatpersoner erbjuder Brummer & Partners pensions- och försäkringssparande genom det egna försäkringsbolaget, Brummer Life Försäkringsaktiebolag, samt direktsparande inom fonddepå och investeringssparkonto (ISK).