Greenwave Systems erbjuder säker lösning för smarta hem med hjälp av neXus

Det har länge pratats om smarta hem och nu – i och med den senaste utvecklingen inom Internet of Things (IoT)– tror Greenwave Systems att vi står inför en revolution. Efterfrågan är stor på Greenwaves nya Gateway som gör det möjligt för användarna att styra en mängd funktioner i sitt hem på distans. En certifikatslösning från neXus säkerställer kommunikationen mellan servrarna i molnet och Greenwaves Gateways.

När det globala IoT-företaget Greenwave Systems skulle lansera en smart Gateway som via servrar i molnet övervakar och reglerar inomhustemperatur, varmvatten och belysning i användarens hem blev
säkerheten en prioriterad fråga.

– De som köper våra smarta lösningar kan till exempel sänka och höja värmen med hjälp av en app i sina mobiler eller surfplattor, eller via en webbläsare. Det får inte finnas någon risk att någon annan skulle kunna hitta en väg att ta sig in och styra enheterna i deras hem, säger Peter Brandt, Program Management Director på Greenwave Systems.

Greenwave Systems valde neXus för att stå för säkerhetslösningen mellan Gateway, hemmet och molnet med en 2-vägs certifikatbaserad autentisering.

Den molnbaserade certifikatslösningen, Certificate Service, är baserad på neXus Certificate Manager och neXus Protocol Gateway. Certificate Service används för att på ett säkert sätt distribuera säkerhetscertifikat till alla Greeenwaves Gateways. Certifikatet laddas ned och installeras när en Gateway installeras i hemmet.

När Greenwaves servrar ska kommunicera med enheterna används certifikaten till att säkerställa att det inte är någon obehörig som försöker kommunicera med enheten. Gatewayen valideras dessutom av servern för att garantera att endast rätt Gateway får kommunicera med servern. Varje Gateway har sitt unika certifikat och det finns bara ett certifikat för varje Gateway.

– Att vi valde neXus berodde bland annat på att de var snabba på att svara och flexibla i att diskutera den lösning som vi var intresserade av. De höll bra workshops som stödde våra utmaningar och hade
möjlighet att leverera lösningen snabbt, säger Peter Brandt.

Greenwaves smarta Gateway och plattform används för att automatisera och reglera energiförbrukningen, genom lösningar som Smart Lighting, Solar Mangement och Demand Response. Värmen går att stänga av när man inte är hemma eller om man vill sänka temperaturen när man är på
jobbet eller under natten. Men det här är bara början, tror Peter Brandt.

Vi har en stor mängd enheter i våra hem som vi skulle kunna styra och övervaka på distans. Peter Brandt framhåller att säkerhetsfrågan kommer att bli allt viktigare ju fler apparater det är som kan
nås utifrån.

– neXus-lösningen är tryggare och säkrare än vad kunderna normalt förväntar sig, vilket förstås innebär en konkurrensfördel för oss, speciellt inför kommande lanseringar, säger han.

Säkerhetslösningen är byggd för miljoner certifikat/användare och så här långt har alla som använder Greenwave Systems energihanteringstjänster fått den installerad.

– Det är ett stabilt system och lösningen har nått våra förväntningar. När det har behövts har neXus hjälpt oss att ta fram verktyg så att vi själva kan lösa frågor som uppstår. Om vi behöver fler certifikatbaserade säkerhetslösningar för framtida produkter i andra delar av organisationen kommer vi säkerligen ta hjälp av neXus igen, säger Peter Brandt.

Om Greenwave Systems

Greenwave Systems är en global mjukvaru- och tjänsteleverantör inom Internet of Things (IoT). Den skalbara mjukvaruplattformen Greenwave360º möjliggör för ledande varumärken att på ett lönsamt sätt distribuera hanterade tjänster. Greenwaves affärsidé är att driva massinförande av IoT genom att underlätta för ledande varumärken för att använda tekniken på ett sätt som främjar djupare kundrelationer. Läs mer om Greenwave på www.greenwavesystems.com eller följ oss bolaget på Twitter på @GreenwaveSys

Fakta om lösningen

Greenwave använder neXus molnbaserade tjänst Certificate Service för att skapa, distribuera och administera certifikaten som är grunden i säkerhetslösningen. neXus Certificate Service är baserad på neXus Certificate Manager och Protocol Gateway.
Distribution av certifikaten ut till enheterna sker enligt SCEP (Simple Certificate Enrollment Protocol). Alla enheter som är behöriga att motta ett certifikat registreras och dessa registreringsförfrågningar
signeras. Varje enhet initierar sin egen certifikatsbeställning till tjänsten. Certificate Service gör en kontroll av enhetens identitet och säkerställer att enheten är förhandsregistrerad. Därefter sker den faktiska distributionen via en krypterad uppkoppling. Dessa certifikat används sedan för tvåvägs-autentisering mellan enheten och Greenwaves webbservrar som är den enda tillåtna vägen att nå enheterna. På så sätt kan inga obehöriga ta över enheterna.