Lars Pettersson ny vd och koncernchef för neXus

neXus styrelse har utsett Lars Petterson till vd och koncernchef för företaget. Lars kommer närmast från rollen som vd och koncernchef för Bisnode.

Lars Pettersson har 25 års erfarenhet som vd inom IT eller IT-relaterade bolag, och har stor erfarenhet av att förvärva och integrera verksamheter i snabb utveckling. Innan tiden på Bisnode var Lars vd för Atea i Sverige. Pettersson har även varit vd på it-bolagen Martinsson och QD Umeå.

Lars Pettersson tillträder sin nya tjänst den 24:e augusti och avgående vd Peter Gille övergår samtidigt till att agera strategisk rådgivare till styrelse och vd.

neXus har under de senaste sex åren gått från 58 MSEK i omsättning 2009, till 300 MSEK för 2014 – och med samma höga tillväxttakt för 2015. En stark utveckling, driven av förvärv och stark organisk tillväxt. neXus har även parallellt genomfört omfattande investeringar i teknisk utveckling av både digitala och fysiska plattformar under samma period.

”När vi nu står inför att växla ut den ledande spetskompetens och teknik som byggts upp under de senaste sex åren är Lars med sina starka kompetenser inom konsolidering och utveckling en riktig drömrekrytering”, säger Michael Olsson, styrelseordförande hos neXus.

Uppdraget blir att fortsätta att verka för stark tillväxt under lönsamhet – parallellt med en ökad utväxling av nya plattformar på befintliga såväl som nya marknader.

”Kundbehovet av de lösningar som neXus tillhandahåller är mycket stort och jag ser därför en stor potential i att fortsätta växa företaget framöver. Jag är även tacksam för möjligheten att få bli delägare i neXus”, säger Lars Pettersson, tillträdande vd på neXus.

Om neXus

neXus arbetar med högteknologiska säkerhetslösningar för stora organisationer och företag med fokus på säker identifiering, access och integritet – både i den digitala och i den fysiska världen. neXus lösningar höjer säkerheten och gör det enklare för användaren genom en kombination av fysisk och digital säkerhet. neXus digitala teknik har av amerikanska mjukvaruanalytiker utsetts till en av världens främsta inom både Identity and Access Management och Internet of Things. neXus fysiska teknik har också erhållit flera priser i Nordiska säkerhetssammanhang. neXus har idag sitt huvudkontor i Stockholm, med dotterbolag i Tyskland, Norge, Danmark, Frankrike, Finland, Luxemburg, Storbritannien och USA, och med agentfilial i Indien.

Presskontakt:

neXus